ADAT TRADISI ATAU AGAMA
Terdapat sebahagian daripada masyarakat Muslim yang mengatakan bahawa
menyambut Tahun Baru Cina itu hanyalah suatu adat tradisi semata-mata
dan ia tidak termasuk sebahagian daripada mana-mana ajaran agama
tertentu.
Dengan hujah tersebut, umat Islam khususnya yang beretnik
Tionghua dianggap boleh untuk meraikan Tahun Baru Cina.
Persoalannya,
benarkah Tahun Baru Cina hanya merupakan adat tradisi semata-mat dan
adakah umat Islam dibolehkan untuk meraikannya?
Penulisan ini bertujuan
untuk merungkai persoalan ini agar kita mendapat gambaran yang jelas
tentang latar belakang sambutan Tahun Baru Cina serta pandangan hukum
syarak ke atas perkara tersebut.
Ajaran Agama Konfusianisme, Bukan Sekadar Adat Tradisi Tionghua
Kita sering mendengar daripada kalangan kaum Tionghua termasuk tokoh-tokoh yang telah memeluk Islam bahawa sambutan Tahun Baru Cina ini adalah sekadar adat tradisi semata-mata dan ia tidak mempunyai kaitan dengan ajaran sesuatu agama.
Kita sering mendengar daripada kalangan kaum Tionghua termasuk tokoh-tokoh yang telah memeluk Islam bahawa sambutan Tahun Baru Cina ini adalah sekadar adat tradisi semata-mata dan ia tidak mempunyai kaitan dengan ajaran sesuatu agama.
Oleh itu, umat Islam dianggap boleh untuk turut serta dalam
merayakannya. Jika kita benar-benar mendalami ajaran agama
Konfusianisme, khususnya tentang sambutan perayaan-perayaan mereka, maka
akan terbukti bahawa kenyataan tersebut adalah tidak benar.
Ini adalah
kerana sambutan Tahun Baru Cina adalah merupakan sebahagian daripada
ajaran agama Konfusianisme yang tidak dapat dipisahkan dan ia bukannya
adat tradisi semata-mata.
Dalam sebuah buku karangan penganut Konfusianisme, Dr. Hendrik Agus Winarso yang berjudul 'Mengenal Hari Raya Konfusian' (Semarang : Effhar & Dahara Prize, 2003) hal. vi-vii, ia menyatakan bahawa kebanyakan masyarakat kurang memahami Hari Raya Konfusianisme. Beliau memberi contoh, “Misalnya Tahun Baru Cina yang dianggap sebagai tradisi orang Tionghua.”
Oleh yang demikian,
pandangan yang mengatakan bahawa sambutan Tahun Baru Cina adalah sekadar
adat tradisi dan tidak ada hubung kait dengan agama adalah suatu
kesalahfahaman, menurut penulis berkenaan (Ibid., hal. v).
Dalam buku tersebut, Dr. Hendrik telah membuktikan dengan meyakinkan bahawa sambutan Tahun Baru Cina adalah sebahagian daripada ajaran Konfusianisme. Dr. Hendrik menerangkan, Tahun Baru Cina atau dikenali juga sebagai Sin Cia, merupakan suatu momentum untuk memperbaharui diri.
Dalam buku tersebut, Dr. Hendrik telah membuktikan dengan meyakinkan bahawa sambutan Tahun Baru Cina adalah sebahagian daripada ajaran Konfusianisme. Dr. Hendrik menerangkan, Tahun Baru Cina atau dikenali juga sebagai Sin Cia, merupakan suatu momentum untuk memperbaharui diri.
Momentum ini dinyatakan dalam salah sebuah kitab suci Konfusianisme
iaitu kitab Lee Ki, bahagian Gwat Ling, yang berbunyi :
“Hari permulaan tahun (Liep Chun) jadikanlah sebagai Hari Agung untuk bersembahyang besar ke hadrat Thian, kerana Maha Besar Kebajikan Thian.
“Hari permulaan tahun (Liep Chun) jadikanlah sebagai Hari Agung untuk bersembahyang besar ke hadrat Thian, kerana Maha Besar Kebajikan Thian.
Dilihat tiada nampak, didengar tiada dengar, namun tiap yang wujud tiada
yang tanpa Dia… (Tiong Yong XV : 1-5).
(Lihat Hendrik Agus Winarso, Mengenal Hari Raya Konfusian, [Semarang : Effhar & Dahara Prize, 2003], hal. 60-61).
Penulis tersebut telah membuat membuat kesimpulan bahawa sambutan Tahun Baru Cina adalah merupakan sebahagian daripada ajaran Konfusianisme. Beliau mengatakan bahawa:
“Dengan demikian, menyambut Tahun Baru bagi umat Konfusianisme Indonesia mempunyai erti ketakwaan dan keimanan.” (ibid., hal. 61).
Maka oleh itu adalah tidak benar pendapat-pendapat yang menyatakan bahawa sambutan Tahun Baru Cina adalah hanya sekadar adat tradisi orang Tionghua semata-mata dan ia bukan perayaan agama. Sedangkan hakikatnya, ia adalah sebahagian daripada ajaran agama Konfusianisme.
Selain itu, sebagai seorang Muslim, kayu ukur untuk melihat sama ada boleh atau pun tidak untuk melakukan sesuatu perkara bukanlah dilihat dari segi agama atau tradisi.
(Lihat Hendrik Agus Winarso, Mengenal Hari Raya Konfusian, [Semarang : Effhar & Dahara Prize, 2003], hal. 60-61).
Penulis tersebut telah membuat membuat kesimpulan bahawa sambutan Tahun Baru Cina adalah merupakan sebahagian daripada ajaran Konfusianisme. Beliau mengatakan bahawa:
“Dengan demikian, menyambut Tahun Baru bagi umat Konfusianisme Indonesia mempunyai erti ketakwaan dan keimanan.” (ibid., hal. 61).
Maka oleh itu adalah tidak benar pendapat-pendapat yang menyatakan bahawa sambutan Tahun Baru Cina adalah hanya sekadar adat tradisi orang Tionghua semata-mata dan ia bukan perayaan agama. Sedangkan hakikatnya, ia adalah sebahagian daripada ajaran agama Konfusianisme.
Selain itu, sebagai seorang Muslim, kayu ukur untuk melihat sama ada boleh atau pun tidak untuk melakukan sesuatu perkara bukanlah dilihat dari segi agama atau tradisi.
Sebahagian umat beranggapan, jika ia berasal
daripada adat tradisi, adalah tidak mengapa dan boleh untuk diamalkan.
Tetapi jika ia berasal daripada agama lain, maka ia tidak boleh.
Sesungguhnya kayu ukur sebegini adalah batil dan tidak boleh diguna
pakai dalam Islam. Dalam Islam, satu-satunya kayu ukur yang benar adalah
Al-Quran dan As-Sunnah semata-mata. Firman Allah SWT:
“Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu daripada Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin selain daripadaNya.”[TMQ Al-A’raaf (7) : 3]
Kalimat “maa unzila ilaikum min rabbikum” (apa yang diturunkan kepadamu daripada Tuhanmu), adalah merujuk kepada Al-Qur`an dan As-Sunnah. (Tafsir Al-Baidhawi, [Beirut : Dar Shaadir], Juz III/2). Maka, kayu ukur sesuatu perbuatan sama ada boleh ataupun tidak boleh untuk dilakukan adalah Al-Qur`an dan As-Sunnah.
“Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu daripada Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin selain daripadaNya.”[TMQ Al-A’raaf (7) : 3]
Kalimat “maa unzila ilaikum min rabbikum” (apa yang diturunkan kepadamu daripada Tuhanmu), adalah merujuk kepada Al-Qur`an dan As-Sunnah. (Tafsir Al-Baidhawi, [Beirut : Dar Shaadir], Juz III/2). Maka, kayu ukur sesuatu perbuatan sama ada boleh ataupun tidak boleh untuk dilakukan adalah Al-Qur`an dan As-Sunnah.
Apa sahaja yang benar menurut Al-Quran
dan As-Sunnah, bererti ia boleh dilakukan. Sebaliknya, apa sahaja yang
batil menurut Al-Quran dan As-Sunnah, bererti ia tidak boleh untuk
dilakukan.
Oleh yang demikian, jika kita hendak menilai perbuatan kaum Muslimin yang turut serta dalam merayakan Tahun Baru Cina menurut Islam, maka tolok ukurnya haruslah benar.
Oleh yang demikian, jika kita hendak menilai perbuatan kaum Muslimin yang turut serta dalam merayakan Tahun Baru Cina menurut Islam, maka tolok ukurnya haruslah benar.
Kita perlu melihat adakah perbuatan tersebut
boleh atau pun tidak menurut Al-Quran dan As-Sunnah, dan bukannya
melihat sama ada aadakah ia daripada tradisi ataupun daripada ajaran
agama.
Jika kita menggunakan kayu ukur tradisi atau agama dalam membuat
penilaian, maka kita akan tersesat. Bukan semua tradisi adalah benar.
Ada yang bertentangan dengan Islam dan ada bersesuaian dengan Islam.
Sebagai contoh, amalan seks bebas atau seks di luar nikah adalah tradisi masyarakat Kristian Barat, sedangkan perbuatan jijik tersebut bukan sebahagian daripada ajaran agama Kristian/Katholik. Malah agama Kristian pun turut mengharamkan zina.
Sebagai contoh, amalan seks bebas atau seks di luar nikah adalah tradisi masyarakat Kristian Barat, sedangkan perbuatan jijik tersebut bukan sebahagian daripada ajaran agama Kristian/Katholik. Malah agama Kristian pun turut mengharamkan zina.
Jadi, adakah disebabkan seks bebas atau
seks di luar nikah itu merupakan suatu tradisi dan bukan daripada ajaran
agama, maka umat Islam pun boleh turut serta melakukannya? Tentu sekali
tidak boleh.
Marilah kita kembali menggunakan kayu ukur yang benar untuk menilai sesuatu perbuatan. Kayu ukurnya bukan dilihat dari segi asal usulnya sama ada sesuatu perbuatan itu datangnya daripada tradisi ataupun agama.
Marilah kita kembali menggunakan kayu ukur yang benar untuk menilai sesuatu perbuatan. Kayu ukurnya bukan dilihat dari segi asal usulnya sama ada sesuatu perbuatan itu datangnya daripada tradisi ataupun agama.
Sebaliknya melihat dari segi sama ada boleh ataupun tidak perbuatan
tersebut menurut Al-Quran dan As-Sunnah. Inilah satu-satunya pandangan
yang haq dan tidak ada lagi yang lain.
Haram Bagi Muslim Turut Serta Meraikan Tahun Baru Cina
Jika dikaji berdasarkan dalil-dalil Al-Quran dan As-Sunnah, maka adalah haram hukumnya bagi seseorang Muslim untuk turut serta dalam merayakan hari raya agama lain, termasuklah Tahun Baru Cina, tidak kira sama ada dengan mengikuti ritual agamanya ataupun tidak, termasuk juga memberi ucapan Gong Xi Fatt Chai. Kesemuanya adalah haram.
Imam Suyuthi berkata, “Juga termasuk perbuatan mungkar, iaitu turut serta merayakan hari raya orang Yahudi, hari raya orang-orang kafir, hari raya selain orang Arab [yang tidak Islami], ataupun hari raya orang-orang Arab yang tersesat.
Haram Bagi Muslim Turut Serta Meraikan Tahun Baru Cina
Jika dikaji berdasarkan dalil-dalil Al-Quran dan As-Sunnah, maka adalah haram hukumnya bagi seseorang Muslim untuk turut serta dalam merayakan hari raya agama lain, termasuklah Tahun Baru Cina, tidak kira sama ada dengan mengikuti ritual agamanya ataupun tidak, termasuk juga memberi ucapan Gong Xi Fatt Chai. Kesemuanya adalah haram.
Imam Suyuthi berkata, “Juga termasuk perbuatan mungkar, iaitu turut serta merayakan hari raya orang Yahudi, hari raya orang-orang kafir, hari raya selain orang Arab [yang tidak Islami], ataupun hari raya orang-orang Arab yang tersesat.
Orang Muslim tidak boleh melakukan perbuatan
tersebut kerana perkara itu akan membawa mereka ke jurang kemungkaran…”
(Imam Suyuthi, Al-Amru bi Al-Ittiba’ wa An-Nahyu ‘An Al-Ibtida` (terj.),
hal. 91).
Khusus tentang memberi ucapan “selamat” terhadap sambutan agama lain, Imam Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah berkata, “Adapun memberi ucapan selamat yang berkaitan syiar-syiar kekufuran yang menjadi ciri khas kaum kafir, hukumnya adalah haram menurut kesepakatan ulama', misalnya memberi ucapan selamat atas hari raya atau puasa mereka...” (Ahkam Ahli Adz-Dzimmah, [Beirut : Darul Kutub Al-'Ilmiyah], 1995, Juz I/162).
Dalil Al-Quran yang mengharamkan perbuatan kaum Muslimin untuk merayakan hari raya agama kafir adalah melalui firman Allah SWT :
“Dan (hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu adalah) orang-orang yang tidak menghadiri kebohongan…” [TMQ Al-Furqan (25) : 72].
Menurut Imam Ibnu Taimiyah, makna yang tepat bagi kalimat “laa yashhaduuna az-zuur” dalam ayat tersebut adalah tidak menghadiri kebohongan (az-zuur), dan bukannya memberi kesaksian palsu.
Khusus tentang memberi ucapan “selamat” terhadap sambutan agama lain, Imam Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah berkata, “Adapun memberi ucapan selamat yang berkaitan syiar-syiar kekufuran yang menjadi ciri khas kaum kafir, hukumnya adalah haram menurut kesepakatan ulama', misalnya memberi ucapan selamat atas hari raya atau puasa mereka...” (Ahkam Ahli Adz-Dzimmah, [Beirut : Darul Kutub Al-'Ilmiyah], 1995, Juz I/162).
Dalil Al-Quran yang mengharamkan perbuatan kaum Muslimin untuk merayakan hari raya agama kafir adalah melalui firman Allah SWT :
“Dan (hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu adalah) orang-orang yang tidak menghadiri kebohongan…” [TMQ Al-Furqan (25) : 72].
Menurut Imam Ibnu Taimiyah, makna yang tepat bagi kalimat “laa yashhaduuna az-zuur” dalam ayat tersebut adalah tidak menghadiri kebohongan (az-zuur), dan bukannya memberi kesaksian palsu.
Dalam bahasa Arab,
memberi kesaksian palsu diungkapkan dengan kalimat yashhaduuna bi
az-zuur, yakni terdapat tambahan huruf jar yang dibaca bi. Maka ayat di
atas yang berbunyi “laa yashhaduuna az-zuur” yang lebih tepat adalah
bermaksud “tidak menghadiri kebohongan”, dan bukannya “memberi
kesaksian palsu.” (M. Bin Ali Adh-Dhabi’i, Mukhtarat min Kitab Iqtidha`
Shirathal Mustaqim Mukhalafati Ash-habil Jahim (terj.), hal. 59-60)
Manakala kata “az-zuur” (kebohongan) itu sendiri, menurut sebahagian tabi’in seperti Mujahid, adh-Dhahak, Rabi’ bin Anas dan Ikrimah adalah hari-hari kebesaran kaum Musyrik atau kaum jahiliyah sebelum Islam (Imam Suyuthi, Al-Amru bi Al-Ittiba’ wa An-Nahyu ‘An Al-Ibtida` (terj.), hal. 91-95).
Maka ayat di atas adalah dalil kepada haramnya bagi seseorang Muslim untuk merayakan hari raya agama lain seperti hari Natal, Wesak, Deepavali, Tahun Baru Cina dan sebagainya.
Imam Suyuthi juga berdalil dengan dua ayat lain sebagai dasar pengharaman bagi Muslim untuk turut serta merayakan hari raya agama lain (Lihat Imam Suyuthi, ibid., hal. 92). Salah satu daripadanya adalah ayat :
“Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah datangnya ilmu (kebenaran) kepadamu, sesungguhnya jika demikian kamu termasuk golongan orang-orang yang zalim.” [TMQ Al-Baqarah (2) : 145].
Menurut Imam Suyuthi, larangan pada ayat di atas bukan hanya khusus kepada Nabi SAW, tetapi juga merangkumi umat Islam secara umum.
Manakala kata “az-zuur” (kebohongan) itu sendiri, menurut sebahagian tabi’in seperti Mujahid, adh-Dhahak, Rabi’ bin Anas dan Ikrimah adalah hari-hari kebesaran kaum Musyrik atau kaum jahiliyah sebelum Islam (Imam Suyuthi, Al-Amru bi Al-Ittiba’ wa An-Nahyu ‘An Al-Ibtida` (terj.), hal. 91-95).
Maka ayat di atas adalah dalil kepada haramnya bagi seseorang Muslim untuk merayakan hari raya agama lain seperti hari Natal, Wesak, Deepavali, Tahun Baru Cina dan sebagainya.
Imam Suyuthi juga berdalil dengan dua ayat lain sebagai dasar pengharaman bagi Muslim untuk turut serta merayakan hari raya agama lain (Lihat Imam Suyuthi, ibid., hal. 92). Salah satu daripadanya adalah ayat :
“Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah datangnya ilmu (kebenaran) kepadamu, sesungguhnya jika demikian kamu termasuk golongan orang-orang yang zalim.” [TMQ Al-Baqarah (2) : 145].
Menurut Imam Suyuthi, larangan pada ayat di atas bukan hanya khusus kepada Nabi SAW, tetapi juga merangkumi umat Islam secara umum.
Larangan tersebut
adalah larangan untuk melakukan perbuatan sebagaimana yang dilakukan
oleh orang-orang bodoh atau orang kafir (seperti merayakan hari raya
mereka).
Walhal yang mereka lakukan itu bukanlah perbuatan yang diredhai
oleh Allah dan RasulNya (Lihat Imam Suyuthi, ibid., hal. 92).
Adapun dalil daripada As-Sunnah, hadis daripada Rasulullah SAW, “Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka ia termasuk dalam golongan mereka.” (HR Abu Dawud).
Dalam hadis ini, Islam telah mengharamkan kaum Muslimin untuk menyerupakan atau menyamakan diri mereka dengan kaum kafir dalam perkara-perkara yang menjadi ciri khas bagi kekafiran mereka, seperti perayaan hari raya mereka.
Adapun dalil daripada As-Sunnah, hadis daripada Rasulullah SAW, “Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka ia termasuk dalam golongan mereka.” (HR Abu Dawud).
Dalam hadis ini, Islam telah mengharamkan kaum Muslimin untuk menyerupakan atau menyamakan diri mereka dengan kaum kafir dalam perkara-perkara yang menjadi ciri khas bagi kekafiran mereka, seperti perayaan hari raya mereka.
Oleh itu, adalah haram hukumnya seseorang Muslim untuk turut
serta merayakan hari raya agama lain (Lihat Syeikh Abdul Aziz bin
Abdullah bin Baz, Penjelasan Tuntas Hukum Seputar Perayaan, [Solo :
Pustaka Al-Ummat], 2006, hal. 76).
Berdasarkan kajian fakta dan dalil-dalil Al-Quran dan As-Sunnah yang telah dinyatakan di atas, adalah jelas bahawa haram hukumnya bagi seseorang Muslim untuk merayakan Tahun Baru Cina dalam segala bentuk dan juga manifestasinya.
Berdasarkan kajian fakta dan dalil-dalil Al-Quran dan As-Sunnah yang telah dinyatakan di atas, adalah jelas bahawa haram hukumnya bagi seseorang Muslim untuk merayakan Tahun Baru Cina dalam segala bentuk dan juga manifestasinya.
Haram bagi kaum Muslimin untuk terikut-ikut dalam
mengucapkan Gong Xi Fatt Chai kepada kaum Tionghua, begitu juga haram
bagi Muslim untuk menghiasi rumah atau biliknya dengan tanglung khas
Cina atau hiasan naga dan pelbagai aksesori lain yang serba merah,
kerana itu semua mempunyai kepercayaan tertentu dalam agama tersebut.
Haram juga untuk mengadakan pelbagai jenis pertunjukan untuk meraikan
Tahun Baru Cina seperti live band, karaoke mandarin dan lain-lain.
Semua
bentuk perbuatan tersebut haram dilakukan oleh Muslim kerana ia
termasuk dalam perbuatan merayakan hari raya agama kafir yang telah
diharamkan oleh Al-Quran dan As-Sunnah.
Seruan Kepada Muslim Etnik Tionghua
Akhir sekali, kami ingin menyeru saudara-saudara kami dari kalangan etnik Tionghua, hendaklah kalian masuk ke dalam agama Islam secara keseluruhannya (kaffah).
Seruan Kepada Muslim Etnik Tionghua
Akhir sekali, kami ingin menyeru saudara-saudara kami dari kalangan etnik Tionghua, hendaklah kalian masuk ke dalam agama Islam secara keseluruhannya (kaffah).
Janganlah kalian (semoga Allah melimpahkan
rahmatNya kepada kalian semua) mengikuti jejak langkah syaitan, yakni
masuk ke dalam agama Islam namun pada masa yang sama masih lagi
mempertahankan sebahagian daripada ajaran lama yang dahulunya pernah
kalian anuti dan amalkan, seperti perayaan Tahun Baru Cina. Renungilah
firman Allah SWT :
“Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara kaffah (keseluruhannya), dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu.” [TMQ Al-Baqarah (2) : 208]
“Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara kaffah (keseluruhannya), dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu.” [TMQ Al-Baqarah (2) : 208]
UTUSAN KINI
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.