Paling
janggal dan dangkal pula, apabila seseorang ilmuan Islam seumpama mufti
bercakap tentang isu-isu yang bukan bidang utama yang dihayati atau
dialaminya. Ibarat seorang jurutera cuba merawat pesakit jantung atau
seorang doktor bedah diminta membuat overhaul enjin kereta, sudah tentu
akan timbul keraguan melampau kalangan masyarakat awam.
Berlagak hero
Berlandaskan
bayangan tersebut, apakah patut seorang yang tidak pernah melibatkan
diri dalam perjuangan parti politik, tiba-tiba berlagak hero
menganalisis kemelut politik? Semestinya tidak patut sama sekali.
Sepatutnya bagi mengulas gelagat perjuangan politik Islam yang
berhadapan dengan politik sekular, maka terlalu banyak elemen perjuangan
yang harus difahami secara penyertaan. Hakikatnya, bukan sekadar
memerhati di celah tabir perjuangan itu. Justeru untuk berlaku adil,
maka sesiapa sahaja boleh menilai baik buruknya perjuangan politik
kepartian, asalkan ia turut terlibat dan menghayatinya. Amat salah,
apabila menilainya sekadar memerhati dari celah tabir. Semestinya ia
menilai ketika bersama-sama berada di depan pentas.
Ketinggalan zaman
Seorang
ilmuan Islam seharusnya mendahului zaman. Justeru ilmuan seumpama
mufti, seharusnya tidak bertindak secara ketinggalan zaman. Justeru
pengalaman perjuangan Islam adalah sejarah yang mencipta tamadun. Namun,
amat malang bila masih ada ulkama atau mufti yang masih memberi
sokongan atau rasa simpati kepada perjuangan sekular yang bergelumang
dengan serba-serbi penyakit nafsu dan godaan duniawi serta hasutan iblis
sekaligus bertindak tajam lidahnya kepada alim-ulama yang mendokong
perjuangan Islam.
Amat
malang lagi, bila mana ada mufti yang menyerang dengan mata pedang,
malah menyifatkan sebagai ‘keras hati’ apabila fatwanya ditertawakan
oleh sesama ulama. Jelas, mufti sedemikian sudah terkeliru antara ‘keras
hati’ dengan ‘istqamah’ yang menjadi prinsip ulama sipejuang. Apakah
Nabi boleh dituduh seorang yang keras hati apabila berperang di medan
Badar, sedangkan yang diperangi itu kalangan sebangsa dengan baginda?
Soalan yang sama boleh diajukan terhadap parti PAS yang sentiasa melawan
UMNO dalam setiap kali piihan raya. Amat malanglah jika menganggap
tindakan PAS sebagai keras hati, kerana PAS bertegas atas prinsip dan
dasar Islam, sementara UMNO sejak dulu sampai kini begitu bebal dengan
pegangan kebangsaan Melayu dan sekular terhadap anutan agamanya sendiri.
Justeru
itu, apakah kelayakannya untuk parti Islam berbaik sangka atau berpadu
berjuang bersama dengan parti sekular yang menolak akidah perjuangan
Islam? Sebaiknya parti PAS terus istiqamah tanpa tolak ansur untuk terus
melawan UMNO selagi mana parti Melayu ini tidak mengubah dasar
kebangsaannya kepada Islam.
Mufti yang melampau
Seorang
mufti telah mengisytiharkan dirinya sanggup jadi orang tengah, tetapi
belum menjadi orang tengah sudah menyerang orang yang berada di sisinya.
Maka, mufti itu sudah tidak layak menjadi orang tengah. Nampak sangat
mufti itu sudah beretindak senget dan condong.
Justeru
antara PAS dengan UMNO, tidak wajar melantik mufti itu sebagai
perantara (orang tengah). Tambahan pula, bahasa bidasannya cukup senok
kerana sudah menganggap PAS di pihak yang keras hati. Sering pula
membuat kenyataan yang buruk terhadap PAS, sedang kepada UMNO selalu
diungkap secara baik. Semua pihak sudah mengetahui banyak kerosakan,
kemaksaitan dan salah laku berlaku kalangan pemimpin dan di dalam rumah
tangga UMNO.
Al-Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz turut memberi respond:
Melampau dan keras hati kerana Islam
Oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Al-Mursyidul Am PAS
Dua
akhbar harian (29 Mei 2012) nampaknya begitu ghairah mempamerkan di
muka depan kenyataan seorang mufti yang berbau politik bukannya hukum.
Kenyataan itu jelas mengenai saya, dan amat terang mempamerkan saya
sebagai berkepimpinan melampau dan seorang keras hati.
Saya
dianggap keras hati kerana berterusan mengenakan syarat “Islam” untuk
bermuzakarah dengan UMNO. Soalnya, apa payahnya syarat yang saya
kemukakan? Adakah menggantikan kebangsaan kepada Islam secara rasmi
menjadi satu keberatan di sisi UMNO atau mana-mana individu yang simpati
kepada UMNO? Tidakkah iman itu bukan hanya membenarkan di hati tetapi
ikrar dengan lidah? Justeru, saya hanya meminta UMNO ikrarkan dengan
rasmi bahawa dasar perjuangannya ialah Islam.
Saya
kira, mana-mana individu seumpama seorang mufti yang begitu lembut
lidahnya menilai hati saya sebagai keras hati, seharusnya boleh
membezakan antara keras hati dengan istiqomah. VCuba fahami sikap Nabi
Muhammad SAW yang hingga ke akhir hayat tidak pernah tunduk kepada
pujukan kaum Musyrikin agar baginda meninggalkan seruan Islam. Nabi
ditawarkan dengan kekayaan harta, wanita, dan takhta bukan sekali,
bahkan berulang kali. Adakah Nabi seorang yang keras hati atau
istiqamah? Maka baginda sebenarnya seorang yang istiqamah.
Amat
tidak beretika apabila membuat ulasan lalu membenarkan pihak media
massa mengaitkan nama individu seperti saya bukanlah satu akhlak
terpuji. Amat malang jika akhlak itu menjadi pakaian seorang mufti
sehingga pihak media boleh mengaitkan secara terang saya sebagai seorang
individu yang keras hati. Jika benarlah begitu ia amat dikesali.
Sekiranya lafaz sebegitu keluar dari orang politik yang tidak
berpendidikan agama, ia mungkin boleh diterima. Sebaiknya seorang mufti
boleh bersikap berkecuali dalam mengulas apa yang wartawan tanyakan.
Tambahan pula, isu muzakarah yang dirujuk adalah urusan parti politik
bhukanya urusan pejabat mufti. Justeru seorang mufti boleh melihatnya
dari pemikiran pejabat mufti bukannya mencampuri urusan parti politik.
Atas sifat sangka baik, pemikiran mufti tidaklah seperti pemikiran budak
tadika.
PAS istiqamah dengan Islam
Demikian
sikap saya terhadap olahan media dan mufti tersebut, maka suka saya
tegaskan sesunguhnya PAS tidak sedia bertolak ansur supaya PAS melupai
sejarah lalu. Sejarah PAS pernah bersama UMNO dalam Barisan Nasional
yang kemudiannya disingkirkan tatkala PAS diperanhgkap oleh satu
rancangan devide and rule. Akibatnya kenaan perintah darurat di
Kelantan, negeri ditadbir PAS. Darurat itu adalah angkara pemimpin UMNO
yang berkuasa di peringkat Pusat telah mencatat sejarah hitam. Kesanya
lagi, perpecahan PAS yang melahirkan serpihan, bermula dengan Bebas
Bersatu, kemudian Berjasa dan Hamim. Dalam siri perpecahan itu, PAS
terjunam ke lubang masalah keyakinan. Sehingga memerlukan 12 tahun
(1978-1990) pula untuk bangkit. Ia sejarah yang tidak mungkin dilupai.
Apakah
sejarah yang diingat ini menyebabkan saya dilihat keras hati? Seorang
mukmin telah dipesan, sebagaimana hadis Nabi Muhammad SAW, “Tidaklah
seorang mukmin akan disengat dua kali dari satu lubang (sarang binatang)
yang sama” (Sahih Muslim – no: 2998).
Persoalan orang Melayu
Seorang
berpendidikan agama (orang agama seumpama mufti) tidak sepatutnya
mempersoalkan apa jadi kepada agama dan orang Melayu setelah sekian lama
UMNO memudaratkan perjuangan orang Melayu dengan dasar sekular.
Sepatutnya mereka lebih tahu. Apakah kurangnya Islam di sisi UMNO
sehingga Islam tidak boleh dijadikan akidah perjuangan? Tidakkah orang
agama seumpama mufti terfikir, betapa selama ini pemimpin UMNO memandang
‘lekeh’ kepada kesempurnaan Islam? Hakikatnya orang yang membuang Islam
dalam perjuangannya, bahawa orang itu sudah outdated atau ketinggalan
zaman.
Pelik
juga, bila orang agama seumpama mufti boleh menjadi tukang sibuk
mengulas dan berhukum tentang politik. Agak pelik lagi, bila miripnya
menyibuk menjaga kepentingan Barisan Nasional. Semacam Barisan Nasional
sahaja yang dilebih-lebihkan. Apa kurang pula dengan Pakatan Rakyat yang
misinya untuk membawa sesuatu yang terbaik untuk agama, rakyat dan
negara. Dari segi pemimpinnya pula, pemimpin Pakatan Rakyat tidak kurang
kelayakannya, malah cukup teruji cekal dan setia. Semestinya cukup
layak menyaingi kepimpinan Barisan Nasional yang semakin terlodeh
pelbagai masalah dan korupsi.
Malah
sepanjang PAS mentadbir Kelantan, sudah banyak kebaikan dilakukan yang
tidak mampu dilakukan oleh pemimpin UMNO dan Barisan Nasional. Mana ada
Menteri Besar dari UMNO yang lembut lidahnya menyeru rakyatnya agar
menutup aurat, memuliakan masjid, menunaikan solat, mengimarah bulan
Ramadhan dengan aktiviti ehya’ Ramadhan, bebaskan riba dan seumpamanya.
Kesemua kebaikan atas nama Islam dan rakyat serta negeri tetap menjadi
amalan pentadbiran PAS di Kelantan. Justeru kehidupan pelbagai kaum
penuh harmoni, meskipun Kelantan ditekan dengan pelbagai helah oleh
pemimpin UMNO dan Barisan Nasional di peringkat Pusat. Ia suatu bukti
dasar Islam yang subur di bumi Allah SWT.
Perpaduan umat
Islam
memang mengajar umatnya hidup bersatu padu. Kehidupan untuk kebaikan
semua umat manusia. Oleh sebab itu, tiada asas kekuatan untuk bersatu
padu kalau semata-mata atas nama bangsa Melayu. Sewajarnya bagi umat dan
pemimpin Islam berfikiran ke arah perpaduan atas nama Islam. Asasnya
Islam adalah ajaran agama yang mulia dan semulianya di sisi agama-agama
lain. Justeru PAS amat menyokong sebarang usaha perpaduan umat, namun ia
semestinya berlaku atas landasan Islam.
Atas
hakikat itu, mana-mana pihak khusus orang agama seumpama mufti bolehlah
beritahu kepada pemimpin UMNO agar menukar dasar partinya dan
pentadbiran kerajaannya kepada Islam. Begitu juga harus dipersoalkan,
kenapa UMNO boleh terima kebangsaan dan tolak perjuangan politik Islam?
Ada baiknya persoalan ini juga ditanyakan kepada mana-mana ahli Majlis
Fatwa Mesir. Jangan sekadar menanyakan isu mengundi parti masuk syurga.
Justeru
orang agama seumpama mufti bolehlah menjadi orang tengah untuk sebarang
usaha perpaduan. Namun harus diingat sifat orang tengah, ia tidak boleh
menyerang kepada satu pihak, sementara kepada pihak yang satu lagi ia
menunjukkan sikap yang lebih mesra. Mana mungkin menjadi orang tengah,
jika sekilas percakapan yang terungkap, orang telah tahu kita di sebelah
mana. Ingat kepada pepatah, “kalau nak ukur cerdik bodoh seseorang,
kena dengar percakapannya.”
Sebaiknya,
demi keutuhan dan perpaduan, sikap orang agama seumpama mufti hendaklah
pandai menjaga sempadan. Tidaklah ia dilihat menceroboh sempadan orang
lain. Oleh kerana sistem pentadbiran negara ini mengadakan amalan
pengasingan kuasa dan tugas, maka hormatilah atas tugas masing-masing.
Seorang menteri besar dengan tugasnya mengurus politik kerajaan,
sementara mufti pula ada tugasnya untuk menjaga urusan pejabat muftinya.
Sebaiknya menteri besar dengan tugasnya dan mufti dengan tugasnya.
Masing-masing tugas, tanpa mencampuri urusan orang lain demi kebaikan,
asalkan sentiasa diredai Allah SWT.
Wallahu’alam.
- Semoga semua pencinta perpaduan mendapat keeredaan Allah SWT.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.