Followers

Thursday, December 31, 2015

Azmi Sharom bangkang Ibrahim Ali Aedi Asri


azmi-sharom-Ibrahim-ali

Sesiapa sahaja berhak mengutarakan pandangan dalam soal agama asalkan mereka memiliki hujah yang kuat.

PETALING JAYA: Sesiapa sahaja boleh bercakap dalam soal agama jika mereka mempunyai hujah yang kuat bagi menyokong pandangan itu, kata pensyarah undang-undang, Dr Azmi Sharom.

Beliau menyangkal kenyataan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali yang menyifatkan jurucakap kumpulan G25 Datuk Noor Faridah Ariffin tidak layak bercakap soal agama kerana dilihat tidak mempunyai pengetahuan mendalam tentang agama Islam.

“Isu siapa yang layak atau tidak sepatutnya tidak timbul. Sesiapa sahaja boleh bercakap dalam soal agama asalkan dapat menjustifikasikan pandangannya.

“Kita boleh rujuk hadis atau mana-mana pemikir Islam (dalam menyatakan pandangan). Ini semua kita boleh cari sendiri,” katanya kepada FMT.

Dalam satu sidang media semalam, Ibrahim berkata hanya orang yang berautoriti dan berlatar belakangkan Islam boleh berbicara mengenai persoalan syariah Islam.

Noor Farida sebelum ini menggesa agar enakmen kesalahan jenayah syariah yang dianggap ‘menceroboh ke dalam kehidupan peribadi rakyat’ dikaji semula dan serbuan khalwat oleh pihak berkuasa agama dihentikan.

Mengulas lanjut, Azmi berkata kenyataan Ibrahim itu hanyalah satu cara untuk mengawal minda orang Islam di negara ini daripada menerima pandangan yang berbeza.

“Sikap Ibrahim yang hanya mahu segolongan elit sahaja memberi pendapat adalah bagi mencacatkan kebolehan orang Islam di Malaysia untuk meluaskan minda dan pemikiran mereka,” katanya lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.