Followers

Thursday, December 3, 2015

LUPA DIRI LUPA TANGGUNGJAWAB ( takbur sombong tembirang bohong)

Ismaily Bungsu C's photo.

BILA kita diamanahkan sesuatu kerja kita kena faham fungsi tugas itu duluan dan tanpa memahami itu silap dan bukan caranya dan itu sebab dalam perkhidmatan awam ada fail meja dan dalam fail meja itu ada sesuatu yang dinamakan SOP.

Kekadang ada kalangan kita terus saja menerima jawatan dan kemudian diam dan datang setiap mesyuarat tetapi bila diminta menyediakan laporan jawabnya tiada atau dalam proses.

Kekadang misalnya perkataan STRATEGI pun tidak faham, apa lagi mahu melakukan kerja2 strategi dan kalau ada yang demikian maka apa saja syarikat, jabatan atau parti politik akan susah jadinya dan paling2 akan ribut di akhirnya dan itulah yang dikatakan kala berak baru mahu cari jamban.

Tidak faham tugas satu hal, sebalik ada pula seolah maha tahu dan kesan jawatan yang dia duduki seolah besar dan kala berjalan dadanya duluan ke depan kesan bangga dan lagi buruk perangai sombong takbur tembirang dan pembohong tetapi tidak akui ia membohong.

Kalau yang sebelum berkuasa sudah membohong dan bila berkuasa atau alias duduki kerusi Perdana Menteri nanti misalnya, maka siap habis rakyat dia tipu, malah lebih hebat banding Najib.

Dalam perjuangan apapun, untuk rakyat suka kita kena bersahabat baik kawan seperjuangan atau musuh politik sebab kejayaan kita mendapatkan seorang musuh politik itu lebih bermakna banding dalam perjuangan menggapai puncak banding yang kuat cakap dan berperangai macam kebudak-budakan dan kesannya ramai menjauh.


Nota ini untuk ingatkan diri saya sendiri saja!


ISMAILY BUNGSU
3/12/2015

5:57pm
LikeComment

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.