Followers

Tuesday, November 24, 2015

Pemilikan ekuiti Bumuputera semakin meningkat - Adam Abu Bakar


wahid-omar,laporan-audit

Maklumat pemilikan ekuiti Bumiputera yang terkini bagi 2014 masih dalam pengiraan dan penganalisaan data.

KUALA LUMPUR: Pemilikan ekuiti Bumiputera sejak 2000 sehingga 2011 semakin meningkat, kata Menteridi Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Abdul Wahid.

Katanya, mengikut rekod Unit Perancang Ekonomi (UPEN) dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), pegangan ekuiti Bumiputera pada 2000, 2009, dan 2011 mencatatkan peningkatan.

Manakala, pegangan ekuiti Cina bagi tahun-tahun yang sama pula mencatatkan penurunan.

Bagaimanapun, katanya, maklumat kawalan pengurusan termasuk pemilikan ekuiti Bumiputera yang terkini bagi 2014 masih dalam proses pengiraan dan penganalisaan data.

Jelas Abdul Wahid, dalam RMK-11, beberapa rancangan dan tindakan untuk meningkatkan pemilikan ekuiti beserta penguasaan efektif Bumiputera untuk mencapai sasaran sekurangnya 30 peratus pada 2020 akan dilakukan.

“Memperluas strategi pelaburan, meningkatkan pelupusan aset dan aktiviti bukan teras syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC),” ujarnya lagi.

Katanya, usaha untuk memperkukuh peluang komuniti ekonomi Bumiputera dalam aspek penyediaan bantuan kewangan, pemilikan aset, pekerjaan berpendapatan tinggi dan penguasaan dalam rantaian nilai akan dilaksanakan.

“Ia dilakukan di bawah strategi memperkasa modal insan Bumiputera, memperluas syer pemilikan kekayaan Bumiputera, memperkasa komuniti ekonomi Bumiputera dan memperkukuh keberkesanan penyampaian program berorientasikan Bumiputera,” katanya.

Wahid berkata demikian bagi menjawab pertanyaan lisan Ahli Parlimen Jasin, Datuk Wira Ahmad Hamzah yang bertanyakan nilai dan peratus pemilikan ekuiti ke atas syarikat mengikut kaum dan warga asing pada tahun 2000, 2009, dan 2014.


FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.