Followers

Tuesday, April 28, 2015

VIDEO - Oh Azizah….


wan_azizah

Datuk Seri Wan Azizah mempunyai tarikan tersendiri yang mampu menarik pengundi pada PRK Pauh walaupun pencalonannya mempunyai pelbagai kisah.

COMMENT

Oleh Nila Kanna

PETALING JAYA:Pengumuman calon pilihanraya kecil (PRK) Permatang Pauh daripada Pakatan Rakyat (PR) tidak mengejutkan kerana seperti dijangka, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail akan dipilih sekali lagi menjadi calon.

Sejak diumumkan, pelbagai kisah menyelubungi Presiden Parti Keadilan rakyat (PKR) serta Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kajang. Bersama-sama kipas tangannya, Wan Azizah dilihat semakin ‘muda’ dari segi penampilan dalam mendekati rakyat.

Tidak dimakan usia dengan imej kipas di tangan menjadi imej beliau sejak dulu turut menjadikan dirinya perhatian.



Disebalik penerampilan tersendiri, timbul persoalan bagaimana penerimaan rakyat serta pengundi Permatang Pauh dengan percaturan semula PR atau khususnya PKR dengan meletakkan Wan Azizah sebagai calon?

Jikalau diperhati secara mendalam, mengikut laporan-laporan media, tidak kira media arus perdana ataupun alternatif, banyak pihak yang mempertikaikan kemampuan Wan Azizah untuk kembali berkhidmat di Permatang Pauh, selepas beliau memberi laluan kepada Anwar, sebaik bekas Timbalan Perdana Menteri itu dibebaskan dari penjara, beberapa tahun lalu.

Ramai yang berpendapat Wan Azizah sudah ‘tidak boleh dijual’ lagi selepas beberapa episod keluar masuknya di Permatang Pauh untuk kepentingan peribadi sehingga menjadikan pengundi di kawasan itu sebagai mangsa.

Tidak ketinggalan bagi mereka yang masih utuh dengan parti PR kerana mereka mengundi parti dan bukan calon. Selagi ia parti pembangkang, pangkah sahaja, muka calon pun tidak kisah.

Tetapi keadaan itu semakin berubah dan bercampur-campur kerana mungkin disebabkan kemelut dalaman parti PR sendiri yang sudah pincang di dalamnya. Ia kelihatan seperti kertas yang sudah koyak robak ditampal secantik mungkin untuk elak cacat celanya kelihatan jelas.

Ramai yang beranggapan, dinasti suami isteri itu sudah cukup, sudah terlebih masak dengan peredaran masa kini.

Mengimbas penyertaan Wan Azizah dalam arena politik negara, ia bermula seawal tahun 1998 selepas suaminya dipecat dan ditangkap pada September 1998. Dari situ juga lahir satu gerakan reformasi yang akhirnya membentuk satu parti politik,PKR.

Rentetan itu, Wan Azizah berjaya menewaskan pesaing politik pertamanya, Datuk Seri Ibrahim Saad dalam pilihanraya tahun 1999 dengan majoriti 9,077 undi. Kerusi itu terus berada ditangannya dan menjadi salah satu satu kubu kuat PKR.

Pada Julai 2008, Wan Azizah bagaimanapun memilih untuk meletak jawatan bagi memberi laluan kepada suaminya, Anwar kononya untuk memberi tumpuan terhadap keluarga, iaitu untuk menjaga cucunya.

Tanggungjawabmenjaga cucu lupus selepas strategi yang disusun untuk memberi laluan kepada Anwar untuk mencapai hasratnya menjadi Menteri Besar Selangor gagal dan Wan Azizah terpaksa menjadi calon pilihan raya kecil Kajang sekali gus menjadi ADUN sehingga ke hari ini.

Kekalutan demi kekalutan terus berlaku dalam parti PKR dan PR lagi-lagi pada PRK kali ini.

Terdapat desas-desus yang mengatakan pemilihan Wan Azizah itu tidak direstui Ahli Majlis Tertinggi PR. Pencalonannya dibuat setelah dikatakan tiada calon lain yang lebih layak.

Ramai yang menjangkakan Permatang Pauh mungkin akan kecundang tatkala pengundi bosan dan muak dengan permainan politik suami isteri, namun secara pratikal kubu kuat Wan Azizah dan Anwar tidak mungkin runtuh begitu sahaja.

Pengaruh kedua-dua nama yang kuat bukan sukar dimalapkan, tetapi jikalau adapun, penurunan majoriti undi yang kemungkinan besar akan berlaku. Jika wujud beza besar dalam majoriti undi (maksudnya majoriti mengecil), itu sudah cukup menjadi amaran untuk Wan Azizah supaya tidak bermain-main di gelanggang politik dengan memperalatkan pengundi.

Malah, ia juga petanda kepada parti itu bahawa para pengundi termasuk yang bukan pengundi naik jemu dan menggunakan peluang PRK sebagai satu ‘amaran’ yang keras dan serius.

Tetapi jika sebaliknya berlaku, maka kita boleh lihat Wan Azizah dan Anwar akan terus mengambil peluang di atas ‘takhta’ pengundi yang bukan sekadar percaya kepada kempimpinan mereka tetapi betapa kuatnya parti pembangkang di Malaysia.

Ia juga akan menggambarkan kehebatan PR berhadapan dengan pilihanraya akan datang dan peluang untuk bersinar pada tahap paling gah.

Nila Kanna ialah bekas wartawan dan pembaca FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.