Followers

Tuesday, December 22, 2015

SOMBONG, BONGKAK TEMBIRANG


Ismaily Bungsu C's photo.

BILA kamu sudah duduki kerusi di atas, pastikanlah kamu menjadi contoh terbaik buah kaki tangan bawahan.

Misalnya kalau di pejabat sudah ada larangan tidak menggunakan handphone, maka kamu sendiri harus memberikan contoh sama barulah yang di bawah akan hormat sama kamu, sebalik kalau kamu sendiri bergayutan maka itu contoh terburuk sekali kelihatannya.

Bila kamu katakan datang tepat waktu dan kamu sendiri harus lebih tepat waktu banding mereka yang di bawah dan inilah namanya kepimpinan melalui teladan.

setiap pekerja ada SOPnya dan pekerja kena akur peraturan seperti tercatat dalam SOP atau fail meja dan jangan pula mengulun2 bawahan melakukan hal peribadi yang tiada kaitan langsung.

Soal duit di kaunter juga jangan usaha main silap mata dan kalau kamu sendiri main silap mata, maka yang di bawah juga akan sama dan tak hairan kutipan selalu saja kurang sebab ada toyol mencuri kesan ajaran kamu sendiri.

Bila kamu kena marah di mesyuarat atasan, maka kamu kena cari sebab2nya dan bukan terus menghentam bawahan secara kiri kanan membuta tulis macam orang gila babi.

Bukankah kamu sendiri malu sudahnya setelah ditunjukkan surat bukti kesan tindakan bawahan yang dimarah itu betul? jelasnya kamu sendiri tidak tahu hakikat dan alasan cuti jelas tidak masuk akal dan jika cuti " JANGAN BICARA APA2" terbaik diam dan serahkan timbalan kendalikannya.

Rasanya boleh saya tangkap yang kamu ini jenis pegawai pengampu di depan ketua yang kurang akal sebab bertindak kesan emosi terikut-ikut seolah kamu itu TUHAN yang maha berkuasa. sebenarnya ketua atasan tahu tabiat kamu dan masih dalam siasatan.

Kesian kalau perangai kamu semacam itu terus berlanjutan dan tak hairanlah sebelum ini ramai bawahan TERMUNTAH melihat telatah kamu yang bolehlah dikatakan sombong, bongkak dan tembirang.

Sebenarnya orang lain malas mahu heboh dan semuanya asyik mendiamkan diri tetapi suatu waktu kamu akan tahu juga betapa rendah dan tingginya langit di atas kepala.



ISMAILY BUNGSU
sabah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.