Followers

Monday, November 30, 2015

MENULIS KENA HATI-HATI ( menarik rambut dalam tepung)

Bang Maily II's photo.

SEBAGAI penulis kita kena hati2 bila menyebut soal bangsa dan agama. Kita boleh menyebutnya tetapi biarlah caranya seperti menarik rambut dalam tepung dan jangan sekali menulis secara membabi buta.

Kita tahu di kawasan Melayu yang UMNO menangi rata2nya Islam yang agak sukar ditawan sebab di situ pelbagai bangsa jadi pengundinya tetapi majoritinya Islam dan kita tahu juga siapa penentu kemenangan di situ.

Sekadar undi KDM kita tidak akan dapat menawan jika kita gagal menawan hati orang islam sendiri dan itu sebab kita kena hati2 30 kawasan dan menulis mesti cukup berhemah dan itu menyebabkan saya ingat katanya arwah Nik Aziz siap menerima siapa saja jadi ahli PAS meski setan.

Presiden Parti pernah berkata kasus PTI akan diselesaikan kemudian dan itu jelas kenyataan pemimpin yang bijak dan kita tak boleh mengatakan sesuatu yang menyebabkan mereka tersinggung kala ramai kalangan mereka memang pengundi PKR dan kalau dikata bukan2 tak hairan mereka akan mengundi BN dan akhirnya kita GIGIT JARI.

Suku kaum bugis ini jenis telus dan jujur serta kuat kerja dan sejarahnya cukup lama di Sabah. Samalah macam sejarah bugis di Johor yang sudah bertapak berkurun di sana.

Ikut "The British North Borneo Herald" bertarikh 1 Nov, 1892 Sir Dunlop telah melantik Bugis namanya PUADO yang pertama datang ke Tawau sebagai penghulu di Tawau lama makna British iktiraf Bugis.

Maknanya kesan sejarah itu tidak boleh lagi kita pertikaikan hakikat dan itu lagi menguatkan kesan 20 perkara telah menentukan yang ada di Sabah kena memilih jadi warganegara negara asal atau Sabahan dan mereka memilih Sabahan/Malaysia 1963. Fakta.

Sementara suku Suluk ini juga lebih hebat sejarahnya sebab Suluk yang ada sudah ada di Sabah sebelum Inggeris berada di Sabah, malah sebelum Amerika/Joseph tore kuasai Kimanis( nama asal Ellena)zaman sultan Mumin.

Memang suku Suluk ini ada kaitan/bersaudara dengan Sultan Brunei yang dulu kuasai sebahagian pulau Borneo dan sehinggalah pejuang2 Suluk seperti Mat Salleh, Tun Mustapha mempertahankan Sabah dari jajahan Inggeris dan Jepun. Ini hakikat sejarah.

Yang jelas mereka itu orang Sabah sebab inilah tempat mereka lahir, mati dan di semadi. Filifina bukan negara mereka dan samalah macam bugis di Johor meski asalnya di Indon tetapi cinta kasih mereka ialah Malaysia bukan Indon dan demikian juga suluk di Sabah cinta kasih mereka Sabah/Malaysia bukan Filiffina meski leluhurnya di sana.

Sama juga macam Cina di Malaysia tak akan sama dengan cina di Tiongkok dan cina di Malaysia tetapi cintanya dengan Malaysia dan bukan maharaja Cina dan sama juga dengan India yang lahir di Malaysia dan tak akan mati semadi atau bakar buang habuknya di sungai gangga.

Untuk PRU-14 ini kesan Kiram, saya nampak dan perhatikan ramai mereka yang menyokong BN sudah beralih ke PKR dan mari kita usaha berbicara sesuatu yang baik dan dalam politik mendapatkan seorang daripada mereka akan jelas kita akan dapat menambah sebab budaya mereka itu jenis pakat2 dan akan datang menyokong secara bondong2. Tak hairan BN tumbang jika kita bijak punya wawasan berjiwa besar.
Soalnya sekarang, kita mahu menang atau kalah?

Jika mahu menang maka kalian tentu mengerti apa maksud saya ini. Jika sebaliknya janganlah bermimpi di siang hari, semua akan sia2 jadinya dan baik tidur peluk bini siang malam sekurang ada hasil didapatkan banding hu ha hu ha yang tak membawa makna langsung.

Selamat berfikir secara lojika bukan auta.



ISMAILY BUNGSU
30/11/2015


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.