Followers

Sunday, November 15, 2015

~~HAHAHA..MACAM TAHU2 JER ..." SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN" UNTUK GENG ‪#‎1MALAYSIADIBODOHKAN‬~~ ‪#‎Altuntoyatakuthukumati‬

Guruyaya OK Papazi's photo. Peguam negara berhasrat mansuhkan hukuman mati mandatori.

Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali berkata, beliau akan mencadangkan kepada Kabinet hukuman mati mandatori dimansuhkan, supaya hakim diberi opsyen memilih antara menjatuhkan hukuman penjara ke atas seseorang atau menghantarnya ke tali gantung.

Beliau berkata hukuman mati mandatori adalah "paradoks", kerana ia merampas daripada hakim hak menggunakan budi bicara mereka bagi mengenakan hukuman ke atas penjenayah yang disabitkan kesalahan.

"Jika saya dibenarkan ikut cara saya, saya akan memperkenalkan opsyen untuk hakim dalam kes di mana ia melibatkan hukuman mati. Beri pilihan kepada hakim sama ada untuk menggantung atau menghantar dia ke penjara.

"Kemudian kami sedang berusaha ke arah pentadbiran keadilan jenayah yang baik," Apandi memberitahu The Malaysian Insider dalam satu temu bual eksklusif.

Beliau berkata ini adalah sejajar dengan "pemikiran sejagat" mengenai hukuman mati, walaupun beliau menafikan meminta hukuman mati dihapuskan sama sekali.


"Bukan untuk mengatakan saya menyokong sepenuhnya penghapusan hukuman mati, tetapi sekurang-kurangnya kita lakukan secara berperingkat. Kami ambil langkah demi langkah," katanya.

Hukuman mati mandatori dikenakan di Malaysia dalam kes-kes melibatkan pembunuhan, kesalahan senjata api tertentu, pengedaran dadah dan penderhakaan.

Pada Mei, Ketua Pengarah Jabatan Penjara Datuk Seri Zulkifli Omar dilaporkan berkata kira-kira 1,043 banduan sedang menunggu hukuman mati, dengan ramai yang menunggu keputusan rayuan mereka di Mahkamah Persekutuan atau Lembaga Pengampunan.

Beliau dilaporkan berkata, 46% daripada mereka yang menunggu pelaksanaan hukuman mati disabitkan atas kesalahan berkaitan dadah.

Apandi memberitahu The Malaysian Insider ramai hakim-hakim sebenarnya keberatan menjatuhkan hukuman mati ke atas mereka yang hanya bertindak sebagai "keldai dadah", mereka yang ditugaskan membawa dadah untuk sindiket.

"Para juri juga keberatan menjatuhkan hukuman mati ke atas mereka yang semata-mata 'keldai dadah', pengedar dadah yang hanya mendapat RM1,000 untuk memberi makan keluarganya," katanya.

Beliau berkata Jabatan Peguam Negara akan menyediakan memorandum kepada Kabinet untuk memansuhkan hukuman mati mandatori.

Jika Kabinet bersetuju, maka ia akan mengusulkan agar undang-undang yang perlu dipinda. – 13 November, 2015.


FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.