Followers

Monday, November 30, 2015

BERANILAH MENYATAKAN HAKIKAT ( teringat saya "on stage" di kongres nasional di Pinang)

 
Dalam kepimpinan apa partipun, kita mesti berani menyuarakan sesuatu yang benar. Suara kita suara rakyat. Rakyat mahukan pejuang yang berani mengangkat apa isupun bukan bacul.

Dalam parti termasuk presiden atau apa saja di peringkat pusat harus ditegur jika salah dan jangan asyik main angguk melulu dan demikian juga di peringkat negeri.

Kita tidak mahu macam UMNO tika menegur dipecat dan kalau tindakan sama maka parti yang kita junjung tidak jauh beda dengan UMNO.

Parti yang kita sertai bukan parti UMNO dan kita sama sekali berbeda dan sesiapa saja boleh bercakap jika rasa tidak senang dan kongres nasional merupakan satu ruang untuk bercakap dan menyampaikan kehendak ahli2 di peringkat Negeri dan yang di nasional harus mendengarnya.

Saya melihat seperti dalam parti lain hanya berani bercakap di kedai kopi tetapi bila sampai ruangnya mereka jadi bacul dan penakut dan ini kerana mereka rata2nya bukan perjuangkan rakyat sebalik perjuangan diri sendiri untuk bersikap pak angguk semata.

Itu sebab dalam parti di peringkat negeri mesti berani berhujah dan tahu ilmu dan tahu undang2 dan tahu teknik menyampaikan hujah atau bijak berpidato dan orang semacam itu harus dipilih untuk mewakili/atau berucap membahas apa-apa saja yang dibincang di peringkat nasioanl terutama di majlis kongres nasional.
Kekadang ada yang kita tonjolkan tetapi teknik pengucapan tidak menarik dan tidak meyakinkan dan kekadang ada yang berkelulusan seperti peguam misalnya tetapi cara bercakap langsung ketinggalan zaman dan tidak meyakinkan malah diketawakan seperti budak baru belajar.


ISMAILY BUNGSU
sabah


RALAT : takut perjuangan kebenaran bukan "tak takut"

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.