Followers

Saturday, August 22, 2015

Asal berpurdah sahaja, teroris. Fahaman begini juga ajaran sesat.??

Dia Gadis Teroris, Benarkah? Lihat Penjelasan Ini..



Dikabarkan gabung ISIS, Desty buka suara lewat FB

Orangtua Desty Anggraini.


TEKA-TEKI soal sosok seorang mahasiswi Universiti Sriwijaya (Unsri) Palembang, Desti Anggraini, diduga bergabung dengan Negara Islam Iraq dan Syria (Islamic State of Iraq and Syiria / ISIS), sedikit menemui titik terang. Sebab, Desti akhirnya buka suara tentang kewujudan dan aktivitinya melalui jejaring sosial Facebook.

Melalui akaun Facebook bernama UmmuSumayyah miliknya ditulis pada Khamis (20/8), Desti membantah pemergiannya ke Ciamis, Jawa Barat, lantaran bergabung dengan ISIS. Dia mengatakan sedang belajar ilmu agama dan berniat menghafal Al-Quran di Pondok Pesantren Tahfidz Al-quran Anshorulloh.

Di akhir statusnya, Desti juga menyampaikan permintaan maaf jika menyakiti pihak-pihak tertentu. Dia tidak ingin terjadi fitnah sehingga tersebar luas ke masyarakat umum.

Seperti diberitakan sebelumnya, Desti, mahasiswi semester tujuh FKIP program pengajian PAUD Unsri Palembang, diduga bergabung dengan ISIS selepas berangkat menimba ilmu agama di Pondok Pesantren Tahfidz Al-quran Anshorulloh, Kudat, Jawa Barat, sejak 6 Ogos 2015. Sembilan hari kemudian, kewujudan Desty tak lagi diketahui.

Saat pergi, Desty hanya membawa tas ransel berisi pakaian dan wang saku sebanyak RM 50 ribu (kira-kira RM15). Sedangkan, dia mengaku kos kehidupan sehari-hari sudah dijamin oleh rakannya yang sama-sama berangkat ke Jawa.

Keluarga bimbang, Desty bergabung dengan ISIS, kerana di kamarnya ditemukan sejumlah kalimat tentang syahid. Desty sejak setahun terakhir memutuskan mengenakan purdah dan berpakaian serba hitam. Bahkan, Desty juga mengancam akan memutuskan hubungan keluarga jika diminta melepas pakaian itu.

Berikut kenyataan penjelasan yang ditulis Desti Anggraini dalam akaun Facebook UmmuSumayyah:

Assalamu'alaikum warrahmatullaahi wabarakatuh ..

Saya Desti Anggraini pemilik rasmi akaun FB ummusumayyah (Desti devon Anggraini), yang juga merupakan bekas mahasiswi FKIP Paud angkatan 2012 Unsri, membuat kenyataan ini secara sedar dan tanpa tekanan dari pihak manapun.

Keputusan untuk keluar dari kampus dan belajar ke pondok Anshorullaah Ciamis Jawa Barat bukanlah tanpa alasan. Semua di mulai dari banyaknya permasalahan yang timbul sejak saya memutuskan untuk mengaplikasikan perintah Allah azza wa jalla pada surat Al-Ahzab ayat 59.

  • "Wahai nabi, katakanlah kepada isteri-isteri kamu, dan anak-anak kamu, dan isteri orang-orang mukmin hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenali, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun lagi maha penyayang."
Walaupun terdapat perbezaan pendapat antara majoriti jumhur ulama 'yang mengatakan penggunaan purdah adalah wajib dan lain-lain mengatakan sunnah. Tetapi saya lebih memilih untuk mengenakannya, kerana saya tidak mahu menjadi penghalang terbukanya pintu syurga bagi kedua orang tua, terutama ayah saya yang sudah tiada. Seperti kita ketahui bahawa anak perempuan boleh menjadi sebab bagi orang tua untuk memasuki pintu syurga apabila ia mematuhi syariat Allah. Tetapi boleh juga menjadi sumber fitnah terbesar apabila dia tidak menjaga izzah dan 'iffahnya.

Permasalahan-permasalahan yang menghampiri saat menggunakan cadar datang dari semua pihak. Semasa di kampus terdengar khabar bahawa akan adanya pemberhentian dari pihak kampus atau saya harus melepas cadar saya. Belum lagi pihak yang menakut-nakutkan bahawa wanita bercadar itu terdedah diculik intel yang biasanya menjatuhkan vonis tuduhan menyiksa, bahkan membunuh tanpa alasan yang jelas.

Seiring berjalannya waktu, saya sering dipanggil oleh pensyarah perihal cadar yang saya gunakan mereka mengatakan, "Apabila masih ingin berada di kampus kamu harus mengikuti aturan di kampus."

Qadarullaah, bekas kampus saya tercinta berada di bumi Allah jadi automatik seharusnya kita harus mengikuti aturan Allah. Terlepas dari wajib atau sunnahnya perintah purdah bagi jumhur ulama 'yang jelas saya tidak melanggar syari'at.

Dari tekanan-tekanan yang saya rasakan, kemudian saya mengambil keputusan untuk berhijrah demi menyelamatkan iman, kerana saya juga adalah manusia yang tidak boleh menjamin untuk mengekalkan keimanan saya, apabila berada di persekitaran yang penuh dengan syubhat dalam mempertahankan syari'at Dien yang haq ini.

Kalaupun saya ingin melanjutkan kuliah saya, pada akhirnya saya juga ingin belajar di pondok dan fokus menempa diri untuk menjadi muslimah yang taat pada suami. Apabila saya menjadi wanita kerjaya seperti yang banyak orang harapkan pada saya, maka itu bukanlah cita-cita saya, kerana pendidikan anak pada masa golden age merupakan momen-momen yang sangat berharga yang perlu dimaksimumkan.

Kerana pada usia tersebut perkembangan otak anak tumbuh sangat pesat. Apa jadinya ketika masa golden age tersebut, anak-anak saya nantinya ditemani oleh pengasuh atau orang lain, sehingga saya tidak boleh mengambil alih dalam mendidik generasi yang akan siap menyambut kemenangan Islam yang sudah dijanjikan.

Pemergian saya ke pondok Anshorullah pada tarikh 6 Ogos 2015, kira-kira pukul 6.30 pagi, mendapatkan kebenaran daripada ibu bapa, bahkan diantar langsung oleh ayah tiri saya. Saat berlepas bas, saya juga mengkhabarkan ibu saya via telefon dan meminta doanya. Pun setelah sampai di pondok, saya juga memberi khabar kepada ibu saya.

Selepas satu minggu saya berada di pondok, ibu saya menelefon saya. Awalnya beliau hanya menanyakan khabar dan kegiatan saya di pondok. Lalu tiba-tiba dengan nada bicara seperti ketakutan, ibu meminta saya untuk pulang. Sebelumnya pada malam hari sebelum ibu menelefon saya, salah seorang rakan menghantar mesej ringkas berisikan perintah untuk saya segera menelefon pensyarah yang qadarullaah saat itu sedang sakit, dan semoga Allah memeberikan kesembuhan padanya.

Pensyarah saya tersebut menjanjikan untuk memudahkan urusan PPL saya di kampus, seperti meletakkan saya ke tadika yang tidak ada pengajar laki-lakinya. Selepas kejadian tersebut, salah satu pihak keluarga menghubungi saya via BBM yang memaksa saya untuk pulang dan meneruskan kuliah, serta menyuruh saya untuk boleh menjadi wanita kerjaya agar dapat menaikkan derajat keluarga dalam ukuran dunia.

Jelas saja saya menolak, dan beliau langsung memvonis bahawa saya mempunyai ideologi sesat, dan saya telah dipukau (membasuh otak). Banyak sekali hujatan beliau yang menyakitkan hati saya, bahkan mengatakan bahawa saya adalah anak derhaka. Padahal jelas saya di sini hanya ingin menjadi penghafal Al-Quran, sehingga dapat memberikan hadiah berupa mahkota kepada kedua orang tua saya kelak di syurga.

Saat itu juga ibu sering menghubungi saya meminta saya untuk pulang. Beberapa kali saya cuba untuk menjelaskan kepada ibu saya untuk tetap tenang, dan jangan mudah percaya atas provokasi yang dilancarkan oleh pihak-pihak tertentu. Pihak-pihak tersebut terdiri dari beberapa orang yang bahkan tidak pernah menjalankan solat wajib 5 waktu. Namun dengan sombongnya dia bercakap soal agama dan menghukum saya mengikuti aliran sesat.

Komunikasi saya dengan ibu tidak berjalan dengan lancar. Ibu sendiri seolah tidak mahu mendengar penjelasan dari saya. Pada akhirnya saya merasa lelah dan cuba kembali untuk menghubungi ibu, tetapi telefon saya tidak diangkat dan akhirnya tidak dapat dihubungi lagi. Dari situ saya merasa kecewa dan tidak mengaktifkan HP selama 24 jam, hingga timbullah berita- berita di media yang seolah pendapat orang ramai ingin digiring pada pemahaman saya yang disebut radikal.

Terbukti dengan penyebutan "bendera hitam tulisan arab" terhadap bendera tauhid yang dipamerkan di bilik kostan saya. Padahal semua muslim juga tahu bahawa tulisan itu adalah dua kalimat syahadat yang mengajak untuk mentauhidkan Allah dan tidak menyekutukannya dengan sesuatu apapun.

Ekspresi ibu dalam video yang dishare oleh Tribunnews.com, seolah ada yang sedang menuntun ibu untuk bercakap di hadapan kamera serta terucap kalimat pernyataan "pengambilan kader-kader ISIS." Padahal ibu saya adalah orang awam dan tidak biasa menggunakan bahasa-bahasa se-intelek itu.

Dan himbauan saya kepada semua pihak yang tidak mengetahui kebenaran berita ini, tolong jangan ikut memprovokasi awam dengan menggiring pendapat dengan hal-hal yang boleh merosakkan imej agama Islam, dan bahagian-bahagian syari'atnya, salah satunya adalah cadar.

Tadabur QS. Al-Hujurat 49: 6,


  • "Wahai orang-orang yang beriman! Jika seseorang yang fasik datang kepadamu membawa suatu berita, maka telitilah kebenarannya, agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan dan kelalaian, yang akhirnya kamu menyesali perbuatanmu itu."
QS. At-Taubah 9: 65,

  • "Dan jika kamu tanyakan kepada mereka, nescaya mereka akan menjawab, 'sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan bermain-main saja.' Katakanlah, 'mengapa kepada Allaah, dan ayat-ayat-Nya serta Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok. 
  •  
  • Tidak perlu kamu meminta maaf kerana kamu telah kafir setelah beriman.' Jika kami memaafkan sebahagian dari kamu (kerana telah taubat), nescaya kami akan mengazab golongan yg lain. Karena sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang (selalu) berbuat dosa. "
Sekian kenyataan dari saya yang tak luput dari kesalahan. Saya meminta maaf jika terdapat kenyataan dari saya yang menyakiti pihak-pihak tertentu, kerana ini saya lakukan untuk menjelaskan fitnah yang sedang tersebar.

Jazakumullah khairan kepada semua pihak-pihak yang telah membantu berupa do'a maupun perbuatan semoga sentiasa mengikuti jalan yang lurus. Wassalamualaikum warrahmatullaahi wabarakatuh ..

Oleh Al-faqir Desti Anggraini.

[ary/IH]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.