Followers

Tuesday, March 31, 2015

Tiada komitmen untuk ‘buktikan rakyat salah’ dalam isu integriti PDRM - oleh Alyaa Alhadjri

 

“Kami tidak mempunyai cara lain untuk membangkang semua keraguan yang dibangkitkan dan dakwaan prejudis yang dibuat, kecuali untuk membuktikan yang ianya salah."

Membaca petikan oleh bekas ketua hakim negara Mahkamah Perlembagaan Indonesia, Hamdan Zoelva saya terpegun dengan komitmen beliau untuk memperbaiki kredibiliti institusi itu – yang dibina dengan cermat dan teliti selama 10 tahun – tetapi musnah dalam sekelip mata apabila ketua hakim negara sebelum itu, Akil Mochtar ditangkap pada tahun 2013 oleh pegawai anti-rasuah semasa menerima wang tunai rasuah berjumlah berjuta-juta Rupiah.

Akil kemudiannya didapati bersalah kerana rasuah dan menjadi orang pertama yang dikenakan hukuman penjara seumur hidup oleh Mahkamah Korupsi Indonesia.

Walaupun kerelevanan Mahkamah Perlembagaan di Malaysia adalah sebuah subjek untuk artikel lain, Hamdan (yang pada masa itu adalah timbalan Akil itu) telah menunjukkan keberanian dan kebijaksanaan untuk mengekalkan kepercayaan orang ramai terhadap institusi kehakiman yang ditubuhkan sebagai salah satu instrumen utama pembaharuan Indonesia pasca-Soeharto.

Kurang daripada 24 jam selepas Akil ditangkap, Hamdan telah bertemu dengan semua lapan hakim mahkamah perlembagaan, dan kemudian mengumumkan penubuhan Majlis Kehormatan khas lima anggota untuk menjalankan siasatan dalaman dan membuat keputusan mengenai kedudukan Akil.

Komitmen sebegitu adalah jelas kurang dari pemimpin-pemimpin institusi tadbir urus kita sendiri, bermula dengan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Persepsi rakyat terhadap kredibiliti keseluruhan Polis Diraja Malaysia, berdasarkan kaedah "kawalan Twitter" beliau, jelas tidak memberi kesan kepada Khalid yang masih berkeras bahawa tindakan terhadap dakwaan perbezaan pendapat di Internet adalah satu langkah yang 'cekap'.

Khalid juga berdegil terus meningkatkan tanggapan awam bahawa beliau – dan oleh itu pasukan polisnya – terlibat dalam penganiayaan terpilih terhadap individu-individu yang mana pandangan mereka disifatkan sebagai menghasut atau memudaratkan keselamatan awam (sebenarnya: anti-kerajaan).

Jika tidak, bagaimana lagi kita boleh mewajarkan gaya sombong pasukan polis memberi maklum balas kepada kebimbangan yang sah berkenaan kaedah mereka menjalankan tugas?

Antara lain, Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata pada 29 Mac yang tidak ada keperluan untuk 10 anggota polis datang ke rumahnya pada awal pagi untuk menangkapnya, kerana beliau secara sukarela akan pergi ke balai polis untuk merekodkan keterangannya.

Ketua polis bagaimanapun menolak kritikan ahli parlimen PAS itu dan berkata pihaknya bersedia untuk mengambil tindakan pada bila-bila masa terhadap individu-individu yang didakwa melakukan kesalahan mencetuskan rusuhan awam. Sikap Khalid hampir berbeza sama sekali dengan Hamdan, yang dalam bukunya bertajuk

"Pergulatan Konstitusi" (Kemelut Perlembagaan), mengingati kekecewaannya apabila wakil-wakil dari Mahkamah Perlembagaan telah dikecualikan daripada mesyuarat yang dijalankan oleh Presiden Susilo Bambang Yudhoyono dengan ketua-ketua agensi-agensi persekutuan Indonesia, untuk membincangkan perkembangan berikut penangkapan Akil.

Terdapat lima perkara yang terkandung dalam agenda Susilo untuk menyelamatkan Mahkamah Perlembagaan, termasuk keperluan untuk adanya sebuah mekanisme pemantauan, atas alasan "dalam sebuah demokrasi yang berfungsi, tiada kuasa yang tidak harus dikawal" kerana ia kemudiannya akan disalahgunakan.

Hamdan, sebagai tindak balas, mempengerusikan sebuah mesyuarat selama tujuh jam dengan kesemua lapan hakim Mahkamah Perlembagaan, dan selepas itu mereka telah menandatangani perjanjian 12-perkara yang menangani cadangan-cadangan khusus yang dibuat oleh Susilo.

Kembali semula di Malaysia, sikap tidak peduli secara terang-terangan terhadap pandangan rakyat boleh menyebabkan pentadbiran Barisan Nasional di bawah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak membuat apa-apa cadangan yang 'sama' untuk meningkatkan tanggapan orang ramai terhadap pasukan polis.

Sekali lagi, ia tidak mengejutkan memandangkan cadangan oleh Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai kelakuan polis telah menerima sambutan dingin daripada mereka yang berkuasa.

Malah, cadangan itu sekadar 'ditangani' dengan pembentukan sebuah versi lemah pemerhati bebas ke atas PDRM, bukan sebuah badan ‘ombudsman’ polis bebas yang akan menyelamatkan kepercayaan rakyat Malaysia terhadap polis.

Posted & copy by RAKYAT MARHAEN

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.