Followers

Saturday, January 19, 2013

Syarikat Syed Mokhtar dapat 40 dari 60 4G-LTE!

 
 Langkah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menganugerahkan peruntukan 40 Mhz 4G-LTE kepada sebuah syarikat baru, Puncak Semangat Sdn Bhd, yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (gambar) mengejutkan.
Ini kerana, syarikat ini tidak pernah diketahui terlibat dalam bidang ini berbanding dengan beberapa syarikat utama yang terlibat selama ini.

Syarikat yang sedia ada iaitu Maxis Broadband Sdn Bhd, Digi Telecommunications Sdn Bhd, Celcom Axiata Bhd, U Mobile Sdn Bhd, Redtone Marketing Sdn Bhd, YTL Communications dan Packet One Networks (M) Sdn Bhd hanya diberikan 20MHz daripada peruntukan jalur lebar itu.

"Soalan untuk SKMM adalah, kenapakah syarikat yang tidak mempunyai sebarang pengalaman telah diberikan hak untuk mendapat bahagian terbesar dalam peruntukan jalur lebar itu," tanya Tony Pua, Setiausaha Publisiti DAP.

Ini menjadikan SKMM terus dilanda kontroversi sekali lagi dalam menganugerahkan lesen.

"Sebelum ini, jalur lebar 3G dan WIMAX spetra beberapa syarikat telah gagal untuk melaksanakannya atau telah menjual terus lesenya untuk mendapatkan keuntungan cepat," tambah anggota Parlimen Petling Jaya Utara itu.

Apa yang menyedihkan juga, penganugerahan ini tidak melalui sisten tender terbuka sebagaimana yang sewajarnya.

-Harakahdaily
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.