Followers

Monday, November 8, 2010

Amerika bersedia untuk serang Asia Tenggara?


Berita yang dipetik dari BBC, Amerika Syarikat ingin menambah kehadiran tenteranya di Asia Tenggara. Berita ini wajar dilihat sebagai suatu berita yang kurang baik memandangkan campur tangan Amerika di negara-negara Timur Tengah telah mengundang pelbagai konflik, dan akhirnya boleh membawa kepada peperangan.

Nampaknya Amerika mula memasang strategi untuk campur tangan di negara-negara di Asia Tenggara. Dengan alasan untuk membantu membanteras lanun, meningkatkan keselamatan cyber, bantuan kemanusiaan dan membanteras keganasan, Amerika dilihat mencari peluang untuk memperluaskan campur tangannya ke rantau ini. Pemimpin-pemimpin di Asia Tenggara terutamanya Malaysia harus berwaspada dan mengambil langkah-langkah yang bijak untuk menghalang kehadiran negara yang berlagak sebagai "Polis Dunia" itu. Sejarah telah membuktikan bahawa campur tangan Kuasa besar dunia ini akan hanya memburukkan lagi keadaan.

Nuffnang Ads


ReJaM© "Diharap para pemimpin negara bijak untuk menangani hal ini"


Source: Amerika bersedia untuk serang Asia Tenggara? - MiLo SuaM http://milosuam.blogspot.com/2010/11/amerika-bersedia-untuk-serang-asia.html#ixzz14bEltEG6

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.