Followers

Tuesday, December 15, 2015

Liong Sik Fail Pula Fail Saman Terhadap Najib



KUALA LUMPUR - Bekas menteri Kabinet, Tun Dr Ling Liong Sik memfailkan saman balas terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Memetik laporan Mstar, Liong Sik dilaporkan berkata, Najib tidak meneruskan sebarang saman fitnah terhadap individu lain termasuk pemimpin Umno yang berulang kali mengkritik tingkah laku dan integriti beliau.

Dalam dokumen mahkamah, Liong Sik berkata, beliau mengalami kerugian dan menuntut ganti rugi, faedah, kos dan relif lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah.

.

Laporan itu juga berkata, peguam utama Liong Sik, Ranjit Singh berkata saman tersebut difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Isnin.

Peguam Najib, Datuk Mohd Hafarizam Harun mengesahkan bahawa mereka menerima satu salinan pernyataan pembelaan dengan saman balas pada hari yang sama.

Perdana Menteri memfailkan saman terhadap Liong Sik di atas kenyataan  yang membayangkan beliau menyalahgunakan wang rakyat untuk kepentingan peribadi.

Dalam kenyataan tuntutannya, Najib antara lain memohon perintah supaya Liong Sik menyiarkan kenyataan mohon maaf dalam akhbar atau majalah yang dikenal pasti oleh Najib, dalam bentuk dan terma yang akan ditentukan oleh plaintif (Najib).

Najib juga memohon injunksi untuk menghalang Liong Sik, atau melalui kakitangan atau ejennya daripada terus menuturkan atau menyiarkan apa-apa kenyataan berbaur fitnah atau apa-apa perkataan berbaur fitnah yang serupa terhadapnya.

Liong Sik bergantung kepada pernyataan pembelaan saksama dan perlindungan bersyarat atas kenyataan beliau.

Beliau menafikan menjejaskan reputasi Najib.

Mahkamah menetapkan 11 Januari depan untuk pengurusan kes di Mahkamah Tinggi.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.