Followers

Tuesday, November 24, 2015

PKR sokong tindakan lima ADUN di Pulau Pinang - FMT Reporters


Fahmi-Fadzil

PKR puas hati penjelasan lima ADUN itu kerana pengundian 'mengikut suara hati' adalah amalan demokrasi.

PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyokong tindakan lima Ahli Dewan Undangan (ADUN) di Pulau Pinang yang tidak mengundi usul yang dibawa seorang ADUN UMNO pada Jumaat lalu.

Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil berkata, parti itu membenarkan pengundian ‘mengikut suara hati’ dalam isu-isu tertentu.

“Pengundian lima ADUN PKR pada Jumaat lalu adalah berdasarkan “conscience vote” kerana ia merupakan isu alam sekitar yang rumit,” katanya menerusi kenyataan media.

Fahmi berkata, PKR berpuas hati dengan penjelasan lima ADUN tersebut, dan beranggapan “conscience vote” ini adalah amalan demokrasi biasa yang perlu digalakkan di negara ini.

“Meskipun PKR tidak bersetuju dengan pendirian UMNO di dalam isu ini, namun usul yang memohon supaya projek tebus guna tanah pada masa akan datang melalui proses kaji selidik alam sekitar yang menyeluruh adalah baik,” katanya.

Fahmi berkata, pemimpin PKR perlu berhenti membuat kenyataan mengenai perkara itu kerana ia boleh dibincangkan lebih lanjut di peringkat Pakatan Harapan.


FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.