Followers

Tuesday, November 24, 2015

NAMPAK MACAM MELAYU TAPI BUKAN MELAYU

Raja Kumbang's photo.
.
Melayu itu bila...

Aku lihat, 


Melayu mengaku Melayu apabila berniaga,


Melayu mengaku Melayu apabila mempertahankan Artikel 153,


Melayu mengaku Melayu apabila musim perayaan,
Melayu mengaku Melayu apabila menuntut hak keistimewaan.


Tapi,
Aku tertanya.


Bukankah Melayu lebih dari itu?

Aku bertanya, 

Tahukah kamu menghayati puisi?


Tahukah kamu seloka rakyat?


Tahukah kamu hikayat Melayu?


Tahukah kamu Melayu terkenal dengan kesopanan dan kesusilaan?


Tahukan kamu dengan falsafah keris?


Tahukah kamu dengan warisan persilatan?


Tahukah kamu setiap kesenian tarian?


Tahukah kamu dengan permainan tradisonal?


Tahukah kamu dengan budaya Melayu sebenarnya?


Tahukah kamu apabila lalu dihadapan orang tua, bongkokkan badan?


Tahukah kamu berberpantun dengan menggunakan pembayang alam dan persekitaran?


Aku tanya mana semua itu?

Tiada jawapan.


Aku tanya lagi,
Bagaimana dengan jawi?


Kenapa Melayu tidak mengerti dan tergagap membacanya?
Apakah mampu mengarang karangan dengan tulisan jawi?

Hurm.

Aku terduduk.

Melayu yang aku nampak.

Berniaga maju setahun dua. Bungkus semula.
Takut dengan kehebatan kaum lain.. 


Menjadi rasis.

Terkenal dengan "janji Melayu".


Paling ramai penerima BRIM, yakni pendapatan rendah.
Menjerit bertakbir mempertahankan Melayu dan Islam, tetapi buta jawi dan yang wajib tinggal.


Tun menegur Melayu Malas.

Kita sepatutnya sahut cabaran untuk membuktikan sebaliknya.


Bukan membenarkannya.


Melayu yang aku tahu,

Sangat berbudi bahasa walaupun dengan Nepal, Indonesia, Pakistan, dan lain-lain golongan bawahan.


Melayu yang aku tahu,

Mampu menjadikan bahasanya lingua franca.

Melayu yang aku tahu,

Sangat terbuka dan meraikan kaum yang lain. Sehingga maharaja cina menghantar Puteri Hang Li Po. 


Kita hidup bersama sehingga wujud Nyonya Baba.


Wujud golongan Mamak, dan berbagai lagi golongan hasil asimilasi dengan bangsa lain.


Kerana Nenek Moyang kita tidak rasis!
Melayu yang aku tahu,

Mampu membina sebuah Empayar yang hebat tanpa artikel 154.

Melayu yang aku tahu, 

Tidak pernah menanamkan sifat rasis terhadap anak bangsanya.


Melayu yang aku tahu,

Penuh dengan kisah pengajaran. Bukan suamiku arrogant, playboy, dan sotong!

Mungkin. 

Melayu yang aku tahu, hanyalah sebuah cerita mitos. Di mana aku akan sampaikan pada cucuku "Pada zaman dahulu, wujudnya sebuah kaum yang bernama Melayu".

Bagaikan bercerita tentang Atlantis. The lost Empire.
Bagaikan bercerita tentang Pompei. The destroyed land.

Ya, memang Melayu tidak akan hilang di dunia. Tapi sekadar di kad pengenalan.

Kau kata kau Melayu? 

Aku akan katakan..

Nampak macam Melayu,
Tapi bukan Melayu.



Puisi nukilan Muhammad Musoddiq Bin Jaafar.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.