Followers

Saturday, November 21, 2015

MINTA MENGERTI SEDIKIT

Ismaily Bungsu F's photo.

KEKADANG rasanya lebih baik menggelengkan kepala dan lalu minta diri untuk nanti kembali memikir bagaimana caranya untuk maksud memberikan pendidikan kepada mereka yang terlupakan.

Memangnya jelas kalangan kita ini selalu saja lupa kenapa saja allah itu menurunkan ayat untuk kita beriqra dan ayat pertama itu diwahyukan dan tidak ayat2 lain dan kelihatannya orang terlupa atau sengaja tidak peduli.

Melihat keperluan pendidikan kita di mana-mana jelasnya semacam tidak diberikan perhatian keperluannya. ya mungkin saja yang di bandar kita lihat lengkap dan bisa menjadi contoh, tetapi bagaimana yang jauh dari pekan misalnya?

Kita laungkan betapa pendidikan itu penting tetapi kalau saja kita ke ulu2 atau tidak jauh dari pekan memang adalah disediakan komputer misalnya tetapi tenaga letrik tidak punya. ada pula tenaga letrik tetapi komputer tidak punya.

Librari yang siap dengan buku2 kelihatanya memang ada tetapi bahan2nya tidak cukup kecuali bahan2 yang hanya dikhaskan untuk buku teks biasa dan yang lain untuk ilmu keadaan masa kini kelihatanya tidak ada dan ini menyebabkan pemikiran2 anak-anak di luar bandar jauh ketinggalan.

Kemiskinan memang antara punca utama yang menyebabkan mereka demikian dan kekadang ada anak-anak hanya setakat lulus sekolah asas dan kemudian berhenti membantu ayah ibu di hutan/ladang untuk bercucuk tanam dan kalau adapun hanya lulus tingkatan satu dan segera meninggalkan sekolah kesan biayai yang tidak mengizinkan mereka.

Barangkali hal2 semacam ini harus diperhatikan dan harusnya yang berwajib lebih jauh melihat ke dalam masalah yang ada kini agar masa depan mereka terjamin sama seperti anak2 yang tinggal di kota.



ISMAILY BUNGSU
sabah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.