Followers

Sunday, November 8, 2015

HAMKA + ANWAR



PEMIMPIN yang berjiwa besar punya visi mahu rangkul dunia kena punya sikap terbuka dan yang penting pemaaf.

Nabi junjungan meski dimaki hamun, difitnah, diherdik, caci kutuk hina tetapi nabi tetap maafkan mereka yang melakukan perkara itu dan akhirnya semua musuh2nya tunduk dan ada menjadi orang kanannya.

Pak Hamka pernah dipenjarakan oleh Bung Karno kerana dituduh merancang pembunuhan diri Bung Karno dan kesannya Pak Hamka dipenjarakan tanpa bicara.

Ismaily Bungsu C's photo.

Bukan saja dipenjarakan tanpa bicara, malah semua buku2 Pak Hamka diharam sebarkan di mana-mana dan Pak Hamka akur dan menerima takdir yang ditentukan.

Ketika Bung Karno uzur dan Pak Hamka dibebaskan dan ketika uzur itu Bung Karno berpesan agar nanti jenazahnya diimam/solatkan oleh Pak Hamka sendiri dan di situ pak Hamka amat terharu sekali.

Bagaimana pula Anwar Ibrahim?

Saya tidaklah kenal sangat insan bernama Anwar Ibrahim ini tetapi sempat sekali dua ON STAGE kempen dan berucap bersamanya dan sedikit sebanyak tahu siapa Anwar.

Soal Mahathir hantar Anwar ke penjara, jelas Anwar tidak berdendam malah berulang kali ia nyatakan " yang sudah, sudahlah.." itu katanya Anwar dan seorang Anwar menerima segalanya dan menganggap segalanya ketentuan Illahi ada hikmahnya.

Malah seorang Anwar jenis insan yang punya sikap memaafkan dan sama sekali tidak berdendam.

Baru2 ini dia menyokong kenyataan Mahathir/mantan PM kasus yang berlaku dalam negara dan semuanya dilakukan demi rakyat Malaysia keseluruhannya.

Demikianlah ciri2 untuk menjadi seorang pemimpin dan itu terserlah pada diri Pak Hamka dan seorang Anwar Ibrahim.


ISMAILY BUNGSU
8 nov, 2015

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.