Followers

Friday, October 16, 2015

SARAWAK PARTI LOKAL


Ismaily Bungsu C's photo.

Memang diakui di Sarawak itu diperintah parti lokal sebab pemimpinnya tidak mahu terima UMNO bertapak di sana dan itu bolehlah dikatakan sedikit bijak.

Meski demikian parti Nasional tiada di sana keadaannya sama juga tiada apa yang bisa dibanggakan sebab Sarawak jatuh termiskin nombor empat dalam Malaysia.

Bukan itu saja, orang lokal terutama dayak iban lagi ditekan hidup mereka di sana dan rasanya KDM/Murut di Sabah lagi dihormati.

Memang benar di sana di perintah oleh parti lokal tetapi parti lokal di sana sekongkol dengan BN sama seperti PBS PBRS dan UPKO di Sabah.

Bila sekongkol denga BN makna WANG DISATUKAN termasuk GST dikutip kuasai oleh kerajaan Najib, semetara polis, tentera, mahkamah, pendidikan, imigesen juga dikuasai oleh Najib dan Sarawak tidak berkuasa langsung dan itu sebab hasil minyak sama juga semcam Sabah hanya dapat 5%.

Namanya saja cantik dikuasai oleh parti lokal tetapi hakikat jelas UMNO Malaya juga yang berkuasa dan kesannya gagal muncul antara negeri termiskin di malaysia.



ISMAILY BUNGSU
sabah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.