Followers

Thursday, October 15, 2015

PRU-14 : PKR MAKIN BERWIBAWA ( tetapi kawasan muslim kena kerja keras)

Nurliyana Abdullah's photo.

SEJARAHnya election, PKR memang terus bertambah kerusinya dan PRU-13 boleh dijadikan bukti.
Keseluruhan PRU13, PR mendapat undi 52% sementara BN hanya 47% dan ini satu perkembangan yang cukup baik.

Anwar Ibrahim pernah meramal PRU yang akan datang PR akan mendapat sekitar 60% itu bermakna kerusi bakal diraih lebih dari 112 kerusi MP yang membolehkan PKR/DAP dan Amanah memerintah Malaysia.
Bagaimana pula di Sabah?

Saya melihat dan memerhatikan PKR boleh menawan kawasan2 tertentu yang majoritinya KDM seperti Sook, Nabawan, Penampang, Inanam, Kota Marudu dan lain2 sementara kawasan Keningau dan Tenom KDM kena kerja keras serta lipat gandakan usaha.

Sementara di kawasan bandar tidak ada masalah DAP akan tampil muncul sebagai juara dan parti yang mirip Cina tidak akan dapat menandingi kekuatan DAP di bandar.

Yang menjadi masalah sekarang ialah kawasan2 Melayu yang UMNO duduki di sekiar 30 kerusi.

Kerusi2 yang dimaksudkan antaranya Membakut, Bongawan, Papar, Labuan, Kawang, Kota Belud, Semporna termasuk yang di sekitar Lahad datu. Kawasan2 Sipitang, Beaufort, Lumadan rasanya boleh selamat dan dimenangi oleh PKR.

PKR terutama kawasan Bongawan, sepanggar, Silam dan sebagainya kena usaha lebih untuk menambat hati sebab di situ agak sukar sedikit ditembusil kecuali kerja keras.

KDM di kawasan Tenom, Kemabong kena gerak keras termasuk di Ranau sebab macam asyik diam dan juga kawasan Keningau dan kelihatannya DUN Liwan mudah ditawan kali ini tetapi meski terus usaha lebih.

Saya faham masalah PKR untuk menggerakkan parti tetapi itu bukan alasan kalau ahli2 di Cabang siap berkerjasama dan memahami keadaan semasa sebagai parti pembangkang.

Apa yang diharapkan ialah penyatuan sesama parti dan siapa saja dipilih nanti, semua ahli kena menyokong dan bersatu padu/hati untuk menumbangkan BN untuk membolehkan memerintah Sabah nanti demi kepentingan rakyat Sabah.

UMNO dalam keadaan yang tidak menentu inilah PKR ambil peluang dan peluang ini mudah digapai lagi bila UMNO dilawan satu sama satu.


Selamat perjuang

NURLIYANA ABDULLAH
15 OKT, 2015
5:40PM.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.