Followers

Friday, October 9, 2015

Jet Tempur AS dan Rusia Hampir Berlanggar di Langit Syria


Tentera AS mengalihkan 2 pesawat tempurnya yang terbang di langit Syria untuk menjaga jarak aman dari jet pejuang Rusia di wilayah tersebut, kata Pentagon. Ini merupakan yang pertama kalinya Amerika Syarikat harus mengalihkan pesawat tempurnya sejak Rusia melancarkan kempen udara di Syria pada akhir bulan lalu.

Dua pesawat F-16 itu telah berlepas dari lapangan terbang Turki pada Rabu (7/10/2015) dan sedang dalam perjalanan menuju ke kubu ISIS di bandar Raqqa, CNN melaporkan, memetik seorang pegawai kanan pertahanan AS.

Pegawai itu berkata bahawa juruterbang AS telah diperintahkan untuk mengubah laluan penerbangan mereka jika mereka berhadapan dengan pesawat Rusia dalam jarak 20 batu.

AS dan pegawai pertahanan Rusia telah bertemu sekurang-kurangnya sekali untuk membincangkan prosedur untuk mengelakkan kemalangan antara pesawat dari kerajaan campuran pimpinan AS dan pesawat pejuang Rusia yang terbang di langit Syria.

"Kami akan menjaga saluran terbuka kerana ini adalah berkaitan dengan masalah keselamatan dan keamanan juruterbang kami," kata Kapten Jeff Davis, juru bicara Pentagon.

Pentagon menyatakan bahawa perbincangan untuk membincangkan prosedur keselamatan masih terbatas dan tidak bertujuan untuk menyelaras operasi ketenteraan dengan Rusia.

"Kami belum bersetuju untuk bekerja sama dengan Rusia, selama mereka terus meneruskan strategi keliru mereka dan menghentam sasaran non ISIS," kata Davis.

Pegawai kontra-terorisme AS mengatakan bahawa Rusia telah sengaja mensasarkan kumpulan-kumpulan militia yang disokong oleh Central Intelligence Agency (CIA) di Syria.

Langkah Rusia di Syria menimbulkan cabaran langsung terhadap dasar Presiden Barack Obama atas konflik Syria, kata pegawai Pentagon.

Para pegawai kerajaan AS mengatakan bahawa mereka yakin pasukan Rusia mensasarkan pasukan sekutu AS yang bertujuan untuk menyokong rejim Syria.

Detik Muslim

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.