Followers

Friday, September 25, 2015

Desak kerajaan isytihar rizab Melayu

KUALA LUMPUR - Kerajaan didesak supaya mengisytiharkan tanah-tanah milik kerajaan yang masih ada di Kuala Lumpur termasuk kuarters tinggalan dijadikan sebagai tanah rizab Melayu.


Pengerusi Biro Majlis Perundingan Melayu (MPM), Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman berkata, hanya cara itu sahaja dapat menyelamatkan baki tanah rizab Melayu daripada dijual kepada orang bukan Melayu dan pihak luar.

“Ini bukan luar biasa, tanah yang kerajaan ada sudah tidak banyak. Kalau kita tidak buat begitu keadaan akan jadi buruk.

“Kita bukan mahu kerajaan rampas tanah orang bukan Melayu tapi selamatkan baki yang ada. Apa yang saya tahu di kawasan perniagaan di bandar satu peratus pun orang Melayu tidak ada pemilikan tanah,” katanya ketika sidang media di sini, semalam.

Menurutnya, kerajaan tidak boleh memandang remeh isu tanah rizab Melayu memandangkan kaum majoriti itu berisiko kehilangan hak sepatutnya diterima mereka.

“Dalam Enakmen Tanah Rizab Melayu Artikel 89 menjamin kedudukan tanah rizab Melayu. Artikel 89 itu digunapakai di setiap negeri selepas merdeka kecuali di Melaka dan Pulau Pinang.

“Tanah milik kerajaan di Kuala Lumpur, Selangor boleh diselamatkan dengan mengisytiharkan sebagai tanah rizab Melayu menggunakan Enakmen Tanah Rizab Melayu di Selangor,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.