Followers

Wednesday, August 26, 2015

POLITIK MALAYSIA PEMIMPIN KORUPSI

Nurliyana Abdullah's photo.

POLITIK di Malaysia ini memang teruk dan rata2 akrapi politik visi mereka jelas kumpul sebanyak mungkin harta buat diri, anak-anak, korni, kerabat suku sakat dan sebagainya.

Raja segala visi ini pasti tidak lain dipelopori oleh parti bangsa Melayu yang menamakan UMNO yang asalnya UNO kesan ditambah oleh pendita Zaabah menjadi UMNO ditubuhkan di istana Johor oleh kerabat suku sakat yang berbangsa bugis.

Memang tidak ada disebut bangsa melayu ketika itu kecuali ada grup dari Selangor yang menamakan diri mereka sebagai Persatuan Guru Melayu negeri Selangor dan itu sajalah yang terkait nama bangsa Melayu itu sendiri.

Selainnya yang menubuhkan UMNO itu terdiri mereka yang datang dari pelbagai negeri terdiri kalangan sakai, jakun, orang asli dan pelbagai yang tinggal di Malaya dan mereka namakan diri mereka sebagai bangsa Melayu yang dari keturunan kepulauan Melayu.

Setelah merdeka dan berkuasa, maka ini berlanjutan hingga sekarang bermula zaman Mahathir perjuangan demi bangsa itu sudah mula pudar dan kemudian menjadi berjuang demi kepentingan diri, suku sakat dan keluarga terdekat dan akhirnya sesiapa saja duduki kerusi menteri maka merekalah yang maha berkuasa.

Pemimpin dalam era Mahathir sudah mula sikap demikian dan kemudian Najib pula punya pengalaman dan cara itu agak melampau di zaman PM Najib dan bila isterinya berlagak seolah pemimpin negara dan mula mengikut jejak Emelda Marcos hidup bermewah.

Kesan maha berkuasa dan Najib siap ikut telujuk bininya yang bernama Rosma keliling digunakan segala jet harta kerajaan yang hanya untuk seorang PM dan bukan seorang Najib dan seorang Rosma.

Kesannya maka siaplah khazanah negara 42 bilion hilang ketika ditanya jawaban selalu tidak menentu dan tambah memburuk bila RM2.6 bilion dimasukkan ke dalam akaun diri seorang PM bernama Najib dan kesannya negara dalam bahaya.

Ekonomi bangsa kita menjadi tidak menentu dan ditambah dengan pemikiran2 menteri yang bijak tetapi sebenarnya menajadi bangang kesan mereka ini bersikap berjuang untuk selamatkan diri dan kesannya para menteri yang dilantik hanyalah tukang ampu bodek yang siap membinasakan negara bangsa.

Kesan sikap tidak ketelusan dan tidak jujur sebab konsep sertai politik mahu kayakan diri secepat2nya, maka 30 juta rakyat Malaysia sekarang hidup dalam derita dan siap menghadapi perjalanan yang cukup getir dan bahaya.

Apa saja yang boleh kita lakukan untuk mengatasi persoalan ini, kala membantah siap kena tendang atau sumbat ke dalam penjara, maka cara terbaik rakyat Malaysia tanpa kira apa parti, agama atau kepercayaan MESTI menolak BN di PRU14 akan datang.

Meski demikian, tentu saja bukan semudah yang difikir untuk semula memulihkan ekonomi bangsa kita yang sukar dan rakyat harus faham dan berkerjasama dengan kerajaan yang nanti dibentuk untuk selesaikan hutang negara sekitar RM900 bilion.

Salam kasih buat semua rakyat Malaysia


NURLIYANA ABDULAH.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.