Followers

Monday, August 10, 2015

Kapal Tangki Hilang Ditemui Tetapi Muatan Minyak Hilang


Kapal MT Joaquim dengan muatan 3,500 metrik tan minyak mentah 'marine gas oil' bernilai kira-kira RM2.8 juta yang dilaporkan hilang semalam ketika dalam pelayaran ke Langkawi dari Tanjung Pinang Indonesia, ditemui semula di kedudukan 14 batu nautika timur Pulau Rupat Indonesia hari ini. - Foto Bernama


SINGAPURA - Kapal tangki berdaftar di Singapura, ‘MT Joaquim’(1796GT), telah dijumpai di kedudukan kira-kira 13.7 batu nautika dari Tanjung Keling, Malaysia selepas ia dilaporkan dirampas semalam.

Dalam satu kenyataan, Penguasa Maritim dan Pelabuhan Singapura (MPA) berkata pihaknya menerima laporan pada 9 pagi (waktu tempatan) Ahad bahawa kapal tangki itu telah ditemui.

Menurut syarikat pengurusan kapal tersebut, RTBS Consultants Pte. Ltd., ada sembilan kru dalam kapal tersebut semasa insiden itu berlaku.

Semua kru (seorang warga Singapura dan lapan rakyat Indonesia) telah dikenal pasti tetapi minyak yang dibawa oleh kapal itu dilaporkan hilang.

MPA berkata pihaknya sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa Malaysia untuk memastikan keselamatan anggota kru dan kapal tersebut.

Seorang kru yang dilaporkan cedera telah diterbangkan ke Hospital  Alor Gajah di Melaka untuk menerim rawatan.

Sementara itu, MPA berkata syarikat pengurusan kapal tersebut sedang membuat persiapan untuk membawa balik kapal tangki itu ke Singapura.

Kira-kira 7 malam (waktu tempatan) semalam, MPA menerima laporan bahawa "MT Joaquim" telah dirampas di perairan kira-kira 29 batu nautika ke utara Pulau Rupat di Selat Melaka.

Semasa insiden, kapal itu dalam pelayaran ke Pulau Langkawi, Malaysia, dari Tanjung Pinang, Indonesia. - Bernama



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.