Followers

Thursday, August 6, 2015

Clare Rewcastle dapat perlindungan polis UK


Ketua pengarang Sarawak Report Clare Rewcastle Brown, yang dikehendaki oleh polis Malaysia, berjaya mendapat perlindungan daripada polis United Kingdom (UK).

Perkara itu berlaku selepas Rewcastle mengadu diikuti dan dirakamkan lensa kamera di London susulan siasatannya terhadap amalan rasuah di Malaysia.

Menurut akhbar UK The Independent, Scotland Yard mengesahkan menerima aduan Rewcastle.

Rewcastle berkata polis sudah menempatkan anggota mereka setelah memberitahu terdapat orang tidak dikenali menunggu dalam kereta dekat rumahnya.

Bulan lalu, Rewcastle mendakwa diekori selepas mengadakan pertemuan dengan pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Bulan lalu, Rewcastle (gambar) berkata, beliau diikuti apabila bertemu dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) rasmi Malaysia.

"Saya membelakangi tingkap kaca besar dan dia memerhati belakang saya dan kelihatan gelisah dan dia (pegawai SPRM) berkata 'Anda tahu anda sedang diikuti?'" Rewcastle dipetik sebagai berkata.


Pasukan petugas khas dibubarkan

Pertemuan itu telah diterbitkan di Malaysia Today, mendorong Rewcastle menuduh Raja Petra Kamaruddin (foto) yang pengendali laman web itu, mendalangi operasi pengawasan terhadap beliau.


Malaysia Today mendedahkan orang yang menemui Clare adalah bekas penasihat SPRM Rashpal Singh Jeswant Singh, yg kemudiannya telah ditangkap oleh polis Malaysia untuk "aktiviti menjejaskan demokrasi berparlimen ".

Rewcastle mengeluh bahawa beberapa orang lain yang telah bersentuhan dengan dia juga telah ditangkap
"(Hampir) semua orang yang telah menghubungi saya telah ditangkap," beliau dipetik sebagai berkata.

Sarawak Report, bersama-sama dengan The Wall Street Journal, adalah antara media pertama yang melaporkan dakwaan bahawa RM2.6 bilion telah didepositkan ke dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri Najib Abdul Razak.

Satu pasukan petugas khas yang terdiri daripada polis, SPRM, Bank Negara dan Jabatan Peguam Negara kemudiannya menyiasat perkara itu.

Walau bagaimanapun, pada minggu lepas, Peguam Negara Abdul Gani Patail (gambar) tiba-tiba dipecat dan penggantinya, hakim bersara Mohamed Apandi Ali, membubarkan pasukan petugas khas itu.

SPRM telah berikrar untuk meneruskan siasatan dengan sendiri tetapi beberapa penyiasat yang kemudiannya ditahan oleh pihak polis.

Komen Farouk Harakiri (pembaca) : Hahaha polis malaysia kena main lagi, ini bukan yg pertama TETAPI kali yg ke3 dalam tahun ini sahja, bermula dgn polis australia, kemudian polis Thailand dan terbaru polis UK,nampak sangat krebility pdrm telah jatuh dan tidak di hormati lagi oleh rakan rakan mereka di negara asing, kalau aku jadi kpn, aku pun malu, tapi kpn malaysia ada ker maruah diri.


~malaysiakini

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.