Followers

Saturday, August 29, 2015

Bersih 4 berlangsung di seluruh dunia sebagai sokongan himpunan di Malaysia OLEH EILEEN NG


Biarpun ribuan rakyat Malaysia di 70 bandaraya seluruh dunia akan mengadakan perhimpunan hari ini bagi menyatakan solidariti terhadap Bersih 4, namun penganjur Bersih di Brisbane/Gold Coast, Australia memutuskan untuk membuat pendekatan berbeza – meronda sekitar dua bandaraya berkenaan menggunakan bas.

Bas memuatkan 24 tempat duduk yang terpampang perkataan Bersih 4 di kiri dan kanan badannya, akan menyebarkan kesedaran tentang perhimpunan itu dengan perjalanan dari ibu negeri Queensland di Brisbane ke bandaraya Gold Coast dari jam 9 pagi waktu tempatan hari ini dan akan berhenti di beberapa lokasi ikonik seperti Southbank, Movie World dan Surfer's of Paradise.

Setiap perhentian akan mengambil masa kira-kira 30 minit yang membolehkan orang ramai untuk turun dan naik bas, mengambil gambar, menyanyi dan menyiarkannya ke media sosial.

Penganjurnya Denzel Koh berkata menggunakan bas untuk perjalanan di sekitar bandaraya akan membolehkan mereka pergi ke lebih banyak tempat dan menyebarkan kesedaran mengenai perhimpunan itu kepada lebih ramai orang.

Pada masa sama, ia akan membolehkan peserta di dalam bas untuk bersuka ria.

"Semua fikir ia idea yang cukup bagus. Kami penduduk Queensland suka untuk berfikir di luar kotak. Tidak lama lagi musim bunga akan tiba di sini dan udaranya segar serta nyaman. Kuntuman bunga mula mekar dan burung bersiulan sepanjang hari. Kami tidak mahu terlepas semua itu," katanya dalam e-mel kepada The Malaysian Insider.

Salah sebuah poster mempromosikan Bersih 4 di Australia, antara negara yang mengambil bahagian pada perhimpunan kali ini. – Gambar Facebook, 29 Ogos, 2015. Salah sebuah poster mempromosikan Bersih 4 di Australia, antara negara yang mengambil bahagian pada perhimpunan kali ini. – Gambar Facebook, 29 Ogos, 2015.
Beliau berkata sambutan amat menggalakkan, dengan semua 24 tempat duduk sudah ditempah.

Mereka yang terlepas masih boleh berkumpul di Southbank pada jam 9 pagi waktu tempatan untuk berhimpun sebentar sebelum bas berlepas.

Koh yang akan memandu bas itu berkata akan menanggung segala kos bahan api bas berkenaan yang dianggarkan sekitar AUS$80.

Koh dan peserta lain antara ribuan rakyat Malaysia dari seluruh pelusuk dunia bermula di Jakarta hingga ke Rio de Janeiro yang akan mengambil bahagian dalam perhimpunan solidairti bersama rakan mereka di Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching hujung minggu ini sebagai sebahagian daripada pergerakan perpaduan global mengenai pembaharuan.

Berbekalkan kain rentang dan t-shirt kuning tertulis logo Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0), rakyat Malaysia yang menetap di luar negara akan mengadakan perhimpunan bagi menyokong perhimpunan selama 34 jam Bersih 4 diadakan di Malaysia hari ini.

Walaupun jauh dari tanah air, rakyat Malaysia yang menetap di luar negara merancang untuk hadir di perhimpunan di negara tempat tinggal mereka bagi menunjukkan mereka masih mempunyai rasa cinta kepada Malaysia serta memberi sokongan terhadap tuntutan Bersih 4 bagi menjalankan pilihan raya bersih, kerajaan bebas rasuah, hak untuk membantah, mengukuhkan demokrasi berparlimen dan menyelamatkan ekonomi negara.

"Kami lihat banyak masalah dihadapi dengan sistem di Malaysia dan mahu menyumbang sebahagian daripada perubahan itu dan memperbaiki negara ini," kata seorang penganjur Bersih 4 di Hong Kong yang hanya mahu dikenali sebagai James.

Kira-kira 300 orang dijangka hadir pada perarakan di bekas tanah jajahan British itu.

Peserta akan berkumpul di Luard Road, berhampiran Taman Permainan Southorn antara jam 2.30 petang dan 3 petang waktu tempatan sebelum berarak menuju ke konsulat Malaysia di Gloucester Road, di mana mereka akan berkumpul untuk melakuakan bantahan.

Agenda utama perhimpunan di sana adalah untuk mendapatkan tandatangan peserta yang hadir di atas pepanji (banner) dan meminta peserta menyanyi sebuah lagu digubah oleh seorang rakyat Malaysia yang berkerja di Hong Kong.

Pihak penganjur juga akan menyediakan bahan perhimpunan dan mengingatkan orang ramai untuk menyemak status mengundi mereka.

Bancian susulan juga akan dibuat terhadap peserta bagi memastikan bagaimana kesedaran itu dikekalkan.

James berkata penganjur sudah mengumpulkan maklumat perhubungan peserta sejak perhimpunan Bersih 3 pada April 2012 dan mereka akan menganjurkan satu lagi perhimpunan bagi menunjukkan sokongan kepada perhimpunan di Malaysia.

"Semua orang mempunyai tugas masing-masing. Setiap rakyat Malaysia di Hong Kong akan memberitahu orang lain dan menggalakkan rakan-rakan dan keluarga mereka di Malaysia untuk menyertai Bersih 4.

"Melalui proses ini, kami berharap lebih ramai orang akan menyertai Bersih 4 di Kuala Lumpur, Kota Kinabalu atau Kuching serta memahami 5 tuntutan dan memahami apa yang mereka perlu lakukan untuk menyelamatkan negara kita.

"Mereka yang terdapat dalam maklumat perhubungan itu perlu memastikan mereka berdaftar sebagai pengundi, terus menyemak status pengundi mereka, mempertimbangkan untuk menjadi pembantah dalam persempadanan semula kawasan pilihan raya persempadanan akan datang; bersedia untuk mengundi – sama ada pulang ke tanah air untuk berbuat demikian atau sebagai pengundi pos – pada pilihan raya umum akan datang mereka perlu memikirkan bagaimana untuk memastikan setiap rakyat Malaysia di Hong Kong akan melakukan perkara yang sama.

"Jadi, kami merasakan kami menganjurkan perhimpunan yang jauh dari Kuala Lumpur secara tidak langsung akan membuat cara yang berbeza," katanya kepada The Malaysian Insider dalam e-mel.

Penganjur Bersih Global Jakarta S K S Sivananthan berkata perhimpunan Bersih di Jakarta akan memberi peluang kepada rakyat Malaysia yang tidak dapat menyertai keluarga dan rakan mereka untuk pulang ke tanah air bagi menyuarakan pandangan mereka.

"Kami fikir ia akan membawa perubahan dengan menunjukkan sokongan kami di peringkat global, kita akan mengambil perhatian seluruh dunia pada perjuangan kita bagi menunjukkan keadaan buruk politik negara, keadaan ekonomi yang tidak stabil dan merosot, kegagalan kerajaan pemerintah dan keamanan global rakyat Malaysia yang berarak secara aman bagi menjadikan negara yang lebih baik," katanya.

Perhimpunan Bersih di Jakarta hari ini akan diadakan di Liquid Exchange di pusat beli-belah Epicentrum Walk dari jam 10.30 pagi hingga 2 petang waktu tempatan.

Kira-kira 200 peserta dijangka menghadiri perhimpunan itu.

Sivananthan, 35, yang sudah bekerja di ibu negara Indonesia itu sejak 10 tahun yang lalu mengatakan rasuah, jenayah, bajet defisit, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan kejatuhan ringgit jatuh sebagai antara kebimbangan rakyat Malaysia di luar negara.

"Saya lebih bimbang tentang masa depan anak-anak saya dan saya menyayangi negara saya sepenuh hati… kami mahu negara yang kami cintai makmur, bebas daripada jenayah kolar putih dan jumlah rasuah yang tinggi serta mempunyai ekonomi dan keselamatan yang lebih baik," katanya.

Sementara itu, Presiden Bersih Global Colin Rajah, mengutuk dakwaan Putrajaya yang cuba menghalang perhimpunan Bersih di luar negara dengan melancarkan ancaman membatalkan biasiswa pelajar Malaysia yang ditaja kerajaan di luar negara kerana menyokong Bersih 4.

Beliau juga mendakwa penganjur menghadapi masalah dengan polis tempatan kerana "laporan yang mengelirukan" daripada kedutaan Malaysia.

Kementerian Dalam Negeri juga sudah mengumumkan semalam semua pakaian berwarna kuning serta pakaian dengan perkataan "Bersih 4" dan juga bahan juga dicetak berhubung perhimpunan itu, adalah dilarang di perhimpunan tersebut.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengeluarkan perintah ini di bawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, yang berkuat kuasa semalam.

Terdahulu Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyekat laman web rasmi Bersih 2.0. – 29 Ogos, 2015.


- See more at: http://www.themalaysianinsider.com.
Kepada Rakyat yang "BERJIWA BESAR" -  Ayuh mari lah keluar bersama -  jangan pentingkan diri sendiri dan duduk dibawah "KETIAK ISTERI".
Orang lain yang berjuang,  kamu yang akan dapat hasil dan kenikmatanya apabila BERSIH BERJAYA.  Tak rasa BERSALAH KAH KAMU ??

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.