Followers

Thursday, April 16, 2015

Kerajaan boleh dikritik tapi bukan difitnah, kata Wan Junaidi OLEH YASMIN RAMLAN

 
Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata kerajaan meminda Akta Hasutan kerana mahu membimbing masyarakat yang tidak bijak mengawal diri di ruang siber. – Gambar fail The Malaysian Insider, 15 April, 2015.
Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata kerajaan meminda Akta Hasutan kerana mahu membimbing masyarakat yang tidak bijak mengawal diri di ruang siber.

Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata kerajaan meminda Akta Hasutan kerana mahu membimbing masyarakat yang tidak bijak mengawal diri di ruang siber.

Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar hari ini menafikan kerajaan mahu memerangi rakyat yang menentang cukai barang dan perkhidmatan (GST) dengan memperkenalkan Akta Pencegahan Keganasan 2015 (Pota) dan mengekalkan Akta Hasutan 1948.

Timbalan menteri dalam negeri itu berkata, tuduhan Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago semalam merupakan satu kenyataan yang tidak berasas dan tidak bertanggungjawab.

"Ini kenyataan atau pun perkataan yang tidak berasas dan tidak bertanggungjawab dan tak ada landasan langsung.

"Selepas pindaan ini, kerajaan boleh dikritik, dulunya tak boleh, tapi bukan memfitnah.

"Boleh dikritik secara konstruktif, kerana mengkritik kerajaan tidak lagi dianggap satu kesalahan di bawah Akta Hasutan apabila diluluskan oleh Dewan Negara dan apabila direstui oleh Duli Yang Dipertuan Agung nanti," katanya.

Bercakap kepada pemberita di lobi Parlimen, beliau menegaskan undang-undang tersebut diperkenalkan bagi membanteras fitnah dan kritikan yang tidak berasas di ruang siber.

"Baca undang-undang ini dulu sebelum mengkritik. Sebelum mengatakan perkara-perkara ini. Ini nampaknya ahli Parlimen tak baca buku, tak baca undang-undang.

"Yang kita tujukan ialah kepada orang yang memfitnah melulu, orang yang tidak bertanggungjawab menggunakan media sosial untuk mengkritik, memfitnah, mengatakan yang tidak berasas di ruang siber," katanya.

Wan Junaidi berkata, akta tersebut bertujuan membimbing masyarakat yang tidak bijak mengawal diri di ruang siber.

"Ini yang kita nak tangani. Supaya masyarakat kita tidak menjadi budaya yang tidak baik.

"Oleh kerana masyarakat tidak mendisiplinkan diri, kerajaan sendiri akan bertanggungjawab ke atasnya. Inilah tujuan undang-undang sebenarnya. Asas undang-undang, memberi bimbingan kepada masyarakat yang tidak mengawal diri," katanya.

Semalam, Charles (gambar, kiri) berkata pengenalan Pota dan pengekalan Akta Hasutan dilakukan kerana Putrajaya cuba memaksa rakyat yang marah terhadap GST patuh kepada mereka.

Pemimpin DAP itu menyifatkan undang-undang tersebut sebagai "mimpi ngeri" sewaktu rakyat terbeban dengan GST.


"Rakyat Malaysia sedang marah dengan kerajaan kerana GST yang semberono dan membebankan mereka yang sedia miskin.

"Pada masa sama, siri salah urus kewangan turut mengeringkan kantung perbendaharaan negara.

"Berdasarkan situasi ini, apakah yang kerajaan (Datuk Seri) Najib (Razak) lakukan? Ia melancarkan perang terhadap rakyatnya sendiri," kata Charles dalam kenyataannya.

 

Menurutnya, kerajaan Umno kini mahu mengukuhkan cengkaman mereka ke atas rakyat kerana sedar pengaruh mereka sangat lemah. – 15 April, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.