Followers

Friday, February 20, 2015

Sabitan Anwar kerana kebijaksanaan Shafee?

 
 

 Ekoran kejayaannya baru-baru ini dalam mendakwa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim – dan mensabitkan ketua umum PKR itu – Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah telah mendapat perhatian yang lebih daripada biasa.

Dengan mengendalikan kes berprofil tinggi seperti itu, kehebatan pendakwaan peguam kanan itu telah banyak menjadi subjek perdebatan.

Selepas mengambil alih tugas sebagai pendakwa utama, Shafee berjaya di Mahkamah Rayuan untuk menebalikkan keputusan Mahkamah Tinggi membebaskan Anwar, dan berhujah kes itu di mahkamah tertinggi, yang mengekalkan sabitan tuduhan liwat terhadap Anwar dan hukuman lima tahun penjara.

Adakah peguam yang menjadi perhatian ini, juga seorang pendakwa yang cemerlang?

Ditanya sama ada terdapat apa-apa yang baru atau tambahan dalam hujah Shafee ini – yang berjaya mensabitkan Anwar – sumber-sumber yang biasa dengan kes itu di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan memberitahu Malaysiakini bahawa tiada apa yang luar biasa.

Shafee, kata satu sumber, mengemukakan hujah-hujahnya atas kekuatan penghujahan oleh bekas Peguamcara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden, yang mengetuai pasukan dari Pejabat Peguam Negara (AGC), sebelum beliau bersara.

"Ini ekoran semua kerja keras yang telah dilakukan oleh pasukan pendakwaan yang diketuai Yusof dalam mengutarakan bukti di mahkamah dan juga penghujahan yang dibuat.

"Satu-satunya tambahan ialah satu kes perundangan di Australia, di mana sampel DNA yang berusia 13 tahun telah digunakan untuk mensabitkan seorang pembunuh.

"Selain daripada itu, tiada apa yang baru dalam penghujahan," kata sumber itu yang tidak mahu namanya disebut.

Shafee, dalam hujahnya, memberi contoh kes di Australia itu, di mana polis menemui tuala milik mangsa pembunuhan dan apabila pemeriksaan dilakukan, telah menemui kesan air mani, yang dihantar untuk analisis bagi mengetahui pelakunya.

"DNA ditemui pada tuala di mana kesan air mani dijumpai. Bacaannya dianggap hampir sama dan tertuduh disabitkan dengan pembunuhan itu, selepas 13 tahun," Shafee telah dikemukakan.

Shafee, dalam hujahnya menegaskan bahawa dalam hal ini, sampel DNA telah berjaya diambil dari Saiful 56 jam selepas kejadian itu.

"Dalam kes saya, bacaan itu adalah sempurna," kata peguam kanan itu dalam membandingkan sampel DNA yang diambil dari dubur Saiful dan sampel yang diperolehi dari botol air mineral, berus gigi dan tuala yang diambil dari lokap Anwar selepas beliau ditangkap pada 16 Julai 2008.

Anwar didapati bersalah oleh Mahkamah Persekutuan pada 10 Februari dengan keputusan sebulat suara oleh panel lima hakim.

Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria juga menolak rayuan Anwar untuk mengenepikan sabitan dan hukuman penjara.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.