Followers

Wednesday, February 11, 2015

PKR akan bawa usul kritik hakim di Parlimen



PETALING JAYA : Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail menyatakan pihaknya akan memfailkan usul di Parlimen bagi mengkritik hakim perbicaraan kes liwat II membabitan Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau mendakwa, tindakan panel lima hakim yang diketuai Ketua Hakim Negara, Tun Ariffin Zakaria mengatakan Mohd Saiful Bukhairi Azlan seorang saksi yang berwibawa jelas bertentangan dan tidak konsisten dengan kesemua bukti yang dibentang dan dihujah pihak pembelaan.

“Keadilan mengecam sekeras-kerasnya penghakiman kes ini. Kes ini jelas adalah satu konspirasi politik yang bertujuan untuk melemahkan kebangkitan rakyat yang semakin hari semakin mengancam kedudukan UMNO Barisan Nasional.

“Keputusan hari ini memusnahkan keyakinan rakyat terhadap kebebasan institusi kehakiman. Keadilan akan memfailkan usul di Parlimen untuk mengkritik perilaku hakim-hakim Mahkamah Persekutuan di dalam kes Fitnah 2 yang memenjarakan saudara Anwar Ibrahim,” dakwanya dalam sidang media di ibu pejabat PKR, malam tadi.

Sementara itu berhubung pengganti Anwar sebagai Ketua Pembangkang, Wan Azizah berkata, pihaknya akan mengadakan perbincangan bersama-sama dua lagi parti gabungan dalam Pakatan Rakyat (PR) bagi mencari calon pengganti.

“Kita akan adakan perbincangan di Pakatan Rakyat dan dapatkan konsensus secara bersama,” katanya.




Bloglist Malaysia

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.