· Pemerintah Tertinggi Angkatan Bersenjata
Seri
Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong merupakan Pemerintah Tertinggi
bagi Angkatan Bersenjata Persekutuan, seperti yang diperuntukan dalam
Perkara 41 yang berikut:
"41. Perintah tertinggi angkatan tentera.
Yang di-Pertuan Agong ialah Pemerintah Tertinggi angkatan tentera Persekutuan."
Yang
di-Pertuan Agong juga merupakan sumber pengampunan dan mempunyai
kuasa untuk mengurniakan pengampunan dan menangguhkan hukuman bagi
kesalahan-kesalahan yang dibicarakan oleh mahkamah tentera dan juga
bagi semua kesalahan yang dilakukan di Wilayah Persekutuan Kuala
Lumpur dan Labuan. Hal ini diperuntukkan dalam Perkara 42 Perlembagaan
Persekutuan seperti berikut:
"42. Kuasa bagi mengampun, dsb.
(1)
Yang di-Pertuan Agong adalah berkuasa mengampun dan menangguhkan
hukuman-hukuman mengenai segala kesalahan yang telah dibicarakan oleh
Mahkamah tentera dan segala kesalahan yang dilakukan dalam
Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya; dan
Raja atau Gabenor sesuatu Negeri adalah berkuasa mengampun dan
menangguhkan hukuman-hukuman mengenai segala kesalahan lain yang
dilakukan di Negerinya."
(2)
Tertakluk kepada Fasal (10), dan tanpa menyentuh mana-mana peruntukan
undang-undang persekutuan berhubung dengan remitan hukuman kerana
berkelakuan baik atau khidmat khas, apa-apa kuasa yang diberi oleh
undang-undang persekutuan atau undang-undang Negeri bagi meremit,
menggantung atau mengurangkan hukuman bagi sesuatu kesalahan boleh
dijalankan oleh Yang di-Pertuan Agong jika hukuman itu telah dijatuhkan
oleh mahkamah tentera atau oleh sesuatu mahkamah sivil yang
menjalankan bidang kuasa dalam Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala
Lumpur, Labuan dan Putrajaya dan, dalam apa-apa hal lain, kuasa itu
boleh dijalankan oleh Raja atau Gabenor bagi Negeri di mana kesalahan
itu telah dilakukan.
(3)
Jika sesuatu kesalahan telah dilakukan kesemuanya atau sebahagiannya
di luar Persekutuan atau di beberapa buah Negeri atau dalam hal
keadaan yang boleh menimbulkan waham di mana kesalahan itu telah
dilakukan, maka bagi maksud-maksud Perkara ini kesalahan itu hendaklah
disifatkan sebagai telah dilakukan di Negeri di mana kesalahan itu
telah dibicarakan. Bagi maksud Fasal ini, Wilayah Persekutuan Kuala
Lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan dan Wilayah Persekutuan Putrajaya,
hendaklah masing-masing dianggap sebagai suatu Negeri.
(4) Kuasa-kuasa yang tersebut dalam Perkara ini:
(a)
iaitu, setakat mana kuasa-kuasa itu boleh dijalankan oleh Yang
di-Pertuan Agong, ialah antara tugas-tugas yang peruntukan mengenainya
boleh dibuat oleh undang-undang persekutuan di bawah Perkara 40(3);
(b)
iaitu, setakat mana kuasa-kuasa itu boleh dijalankan oleh Raja atau
Gabenor sesuatu Negeri, hendaklah dijalankan mengikut nasihat Jemaah
Pengampunan yang ditubuhkan bagi Negeri itu mengikut Fasal (5).
(5)
Jemaah Pengampunan yang ditubuhkan bagi setiap Negeri hendaklah
mengandungi Peguam Negara Persekutuan, Ketua Menteri Negeri itu dan
tidak lebih daipada tiga orang ahli lain yang dilantik oleh Raja atau
Gabenor; tetapi Peguam Negara boleh dari semasa ke semasa dengan
suratcara mewakilkan tugas-tugasnya sebagai seorang ahli Jemaah itu
kepada seseorang lain, dan Raja atau Gabenor boleh melantik seseorang
untuk menjalankan bagi sementara tugas-tugas seseorang ahli Jemaah
yang dilantik olehnya yang tidak hadir atau tidak berupaya menjalankan
tugasnya.
(6)
Ahli-ahli Jemaah Pengampunan yang dilantik oleh Raja atau Gabenor
hendaklah dilantik bagi tempoh selama tiga tahun dan boleh dilantik
semula, tetapi pada bila-bila masa boleh meletakkan jawatan sebagai
ahli jemaah.
(7)
Seseorang ahli Dewan Negeri atau ahli Dewan Rakyat tidak boleh
dilantik oleh Raja atau Gabenor untuk menjadi ahli Jemaah Pengampunan
atau untuk menjalankan bagi sementara tugas-tugas seseorang ahli
Jemaah.
(8)
Jemaah Pengampunan hendaklah bermesyuarat di hadapan Raja atau
Gabenor dan Raja atau Gabenor itu hendaklah mengetuai mesyuarat itu.
(9)
Sebelum Jemaah Pengampunan memberi nasihatnya mengenai apa-apa
perkara ia hendaklah menimbangkan apa-apa pendapat bertulis yang
mungkin telah dikemukakan oleh Peguam Negara mengenai perkara itu.
(10)
Walau apa pun yang tersebut dalam Perkara ini, kuasa bagi mengampun
dan menangguhkan hukuman-hukuman atau meremit, menggantung atau
mengurangkan hukuman-hukuman yang dijatuhkan oleh mana-mana Mahkamah
yang ditubuhkan di bawah mana-mana undang-undang yang mengawal hal
ehwal ugama Islam di Negeri atau Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala
Lumpur, Labuan dan Putrajaya hendaklah dijalankan oleh Yang di-Pertuan
Agong sebagai Ketua ugama Islam dalam Negeri itu.
(11)
Bagi maksud Perkara ini, maka hendaklah ditubuhkan hanya satu Jemaah
Pengampunan bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan
Putrajaya dan peruntukkan-peruntukkan Fasal (5), (6), (7), (8) dan (9)
hendaklah dipakai mutates mutandis bagi Jemaah Pengampunan di bawah
Fasal ini kecuali bahawa sebutan mengenai “Raja atau Yang di-Pertua
Negeri” hendaklah ditafsirkan sebagai sebutan mengenai Yang di-Pertuan
Agong dan sebutan mengenai “Ketua Menteri negeri itu” hendaklah
ditafsirkan sebagai sebutan mengenai Menteri yang bertanggungjawab
bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya.
(12) Walau apa pun apa-apa jua yang terkandung dalam Perlembagaan ini, jika kuasa-kuasa yang tersebut dalam Perkara ini:
(a)
kena dijalankan oleh Yang di-Pertua Negeri sesuatu Negeri dan
dikehendaki dijalankan berkenaan dengan dirinya atau isterinya, anak
lelakinya atau anak perempuannya, kuasa-kuasa itu hendaklah dijalankan
oleh Yang di-Pertuan Agong yang bertindak atas nasihat Lembaga
Pengampunan yang ditubuhkan bagi Negeri itu di bawah Perkara ini dan
yang hendaklah dipengerusikan olehnya;
(b)
dikehendaki dijalankan berkenaan dengan Yang di-Pertuan Agong, Raja
sesuatu Negeri, atau Konsortnya, mengikut mana-mana yang berkenaan,
kuasa-kuasa itu hendaklah dijalankan oleh Majlis Raja-Raja dan
peruntukan-peruntukan yang berikut hendaklah terpakai:
(i)
apabila menghadiri mana-mana prosiding di bawah Fasal ini, Yang
di-Pertuan Agong tidak boleh disertai oleh Perdana Menteri dan
Raja-Raja lain tidak boleh disertai oleh Menteri-Menteri Besar mereka;
(ii)
sebelum membuat keputusannya tentang apa-apa perkara di bawah Fasal
ini, Majlis Raja-Raja hendaklah menimbangkan apa-apa pendapat bertulis
yang mungkin telah diberikan oleh Peguam Negara tentang perkara itu;
(c)
dikehendaki dijalankan oleh Yang di-Pertuan Agong atau Raja sesuatu
Negeri berkenaan dengan anak lelakinya atau anak perempuannya mengikut
mana-mana yang berkenaan, kuasa-kuasa itu hendaklah dijalankan oleh
Raja sesuatu Negeri yang dinamakan oleh Majlis Raja-Raja dan Raja itu
hendaklah bertindak mengikut nasihat Lembaga Pengampunan yang relevan
yang ditubuhkan di bawah Perkara ini.
(13)
Bagi maksud perenggan (b) dan (c) Fasal (12), Yang di-Pertuan Agong
atau Raja Negeri yang berkenaan, mengikut mana-mana yang berkenaan,
dan Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri tidak boleh menjadi anggota
Majlis Raja-Raja.
· Hak Keistimewaan orang-orang Melayu dan Bumiputera Di Sabah dan Sarawak
Salah
satu tanggungjawab yang penting oleh Yang di-Pertuan Agong ialah
menjaga hak istimewa orang-orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan
Sarawak. Hal ini dijelaskan dalam Fasal 153 (1) dalam Perlembagaan
Persekutuan seperti berikut:
"153. Perezapan quota mengenai perkhidmatan, permit dsb., untuk orang Melayu.
(1)
Adalah menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong memelihara
kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera mana-mana Negeri Sabah
dan Sarawak dan kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut
peruntukkan Perkara ini."
· Sumber Penghormatan dan Kebesaran
Seri
Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong merupakan sumber penghormatan
dan kebesaran. Baginda mengurniakan anugerah dan penghormatan kepada
warganegara dan bukan warganegara serta mengurniakan darjah kebesaran
kepada ketua-ketua negara asing dalam istiadat pengurniaan
bintang-bintang bersempena dengan Hari Keputeraan Baginda.
· Fungsi diplomatik
Sebagai
Ketua Negara, Yang di-Pertuan Agong melantik diplomat-diplomat
Malaysia di luar negara dan juga menerima mengadap diplomat-diplomat
asing yang ditugaskan di Malaysia sebelum diplomat-diplomat asing itu
mula menjalankan tugas mereka.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.