Followers

Thursday, February 5, 2015

Jokowi Presiden Indonesia, Lawat Malaysia Hari Ini. - Posted by Ibnu Hasyim


NAJIB (kiri) menyampaikan ucapan tahniah kepada Presiden Joko Widodo (Jokowi) selepas majlis mengangkat sumpah pelantikannya sebagai Presiden Indonesia yang ke-7 di Istana Merdeka, Jakarta pada tahun lepas.  

PUTRAJAYA – Presiden Indonesia Joko Widodo melakukan lawatan negara tiga hari ke Malaysia, bermula hari ini atas jemputan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah.

Kementerian Luar dalam kenyataan di sini semalam berkata, ia merupakan lawatan sulung pemimpin yang lebih dikenali sebagai Jokowi itu ke Malaysia selepas dilantik sebagai Presiden Indonesia pada 20 Oktober tahun lepas.

Menurut kenyataan itu, Jokowi akan diiringi isteri, Iriana serta beberapa menteri Kabinet dan pegawai kanan Indonesia. 


Jadual lawatan beliau termasuk upacara sambutan negara, menghadap Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah serta jamuan negara esok.

Pada Jumaat (6 Februari), Jokowi dijadual mengadakan mesyuarat tertutup dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, diikuti mesyuarat delegasi, kata kenyataan itu.


jokowi
Ini Dia Alasan Mengapa Jokowi Bisa Jadi Presiden Terlemah Dalam Sejarah Indonesia

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Dikatakan presiden Indonesia Jokowi adalah presiden terlemah sepanjang sejarah Indonesia. Ada tiga alasan diberikan..
Pertama, posisi parlemen yang dikuasai oleh kekuatan oposisi. Total kursi Koalisi Merah Putih (KMP) 353 kursi, atau 63 persen. Sementara itu, Koalisi Indonesia Hebat (KIH) hanya 207, atau 37 persen,
Kedua, tidak ada satu pun partai politik yang dikontrol langsung oleh Jokowi. Padahal, sebelumnya setiap Presiden Indonesia memiliki kekuatan mengendalikan partai politik di DPR. Dengan kata lain Jokowi bukan pengontrol partai. Dia hanya 'kacung partai'.

Ketiga, adalah fakta bahwa kemenangan Jokowi dalam Pilihanraya presiden 2014 tidak mutlak. Selisih dengan kompetitornya yakni Prabowo Subianto tipis yakni 53.15 persen berbanding 46.85 persen.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.