Followers

Wednesday, April 30, 2014

Rupanya Dalang Sebenar Catuan Air Di Selangor Terbongkar

 
 
Catuan air di Selangor akan ditarik balik mulai esok, kata Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Datuk Ismail Kassim dan juga Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam satu kenyataan berasingan hari ini.

Kira-kira tujuh juta pengguna air sekitar Lembah Klang bakal menarik nafas lega dengan pengumuman itu apabila bekalan air dijangka pulih seperti biasa esok dikebanyakan kawasan atau selewat-lewatnya Jumaat bagi kawasan yang bertekanan rendah.

Keputusan itu dibuat kerajaan negeri dalam satu mesyuarat pada Isnin lalu dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Lembaga Urus Air Selangor (LUAS), Kumpulan Semesta Berhad serta syarikat konsesi lain.

"Kerajaan negeri telah memaklumkan kepada Syabas untuk dipatuhi dan memastikan pengguna mendapat bekalan air seperti sedia kala," kata Khalid dalam sidang media di SUK di Shah Alam, hari ini.

Semalam, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendesak agar catuan air di Selangor dihentikan berikutan hujan yang berterusan.

Katanya, walaupun jumlah ini belum mencecah paras 42% takungan seperti yang diumumkan sebelum ini, ia wajar dihentikan.

Menurutnya, dalam tempoh seminggu dari 23 April 2014 hingga hari ini 29 April 2014, jumlah takungan air di Empangan Sungai Selangor telah meningkat dari 38.97% (89.63 juta meter padu air) kepada 40.23% (92.53 juta meter padu air).

“Pada masa yang sama, saya menyeru penduduk di Lembah Klang supaya menggunakan air secara berhemah dan mengurangkan penggunaan seperti membasuh kereta yang terlalu kerap, melaporkan paip pecah secepat mungkin dan lain-lain agar penggunaan air dapat dikawal,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata ini memberi ruang kepada Kerajaan Selangor dan pihak yang bertanggungjawab membuat unjuran semula menggunakan kadar penggunaan air yang lebih rendah bagi mengelakkan catuan yang berpanjangan di masa hadapan.

Pelan catuan yang bermula sejak 2 Mac lalu melibatkan enam daerah iaitu Gombak, Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor dan Hulu Selangor.

Sebelum ini, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dijangka akan mengumumkan keputusan untuk menarik balik catuan ini.

Menurutnya, keputusan bakal diambil secepat mungkin ekoran kenaikan paras air di empangan.

“Kenaikan air di empangan mula meningkat. Saya akan mengadakan perjumpaan sama ada Jumaat ini atau Isnin depan untuk menetapkan tarikh pemberhentian catuan air. Lagi cepat lagi baik,” katanya ketika ditemui pemberita.

Abdul Khalid berkata laporan peningkatan air itu diterima daripada Lembaga Urus Air Selangor (Luas) dan akan dipantau dari semasa ke semasa.

“Laporan itu dari Luas. Saya akan memantau dari sehari ke sehari,” katanya. ~tmi

ERTINYA YANG MENGARAHKAN CATUAN DIBUAT IALAH SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AIR NEGARA (SPAN) YANG DI PENGERUSIKAN OLEH ADUN UMNO TAMBUN TULANG, PERLIS MERANGKAP ADIK KEPADA SHAHIDAN KASSIM, DATO' ISMAIL KASSIM.
BILA RAKYAT MERUNGUT DIA BUAT MATI KUTU .. BILA NAK BATALKAN CATUAN DIA MELOMPAT DULU NAK DAPAT BATUAN POLITIK (POLITICAL MILAGE).

KINI ITU PEMIMPIN UMNO MAU DILIHAT DIALAH YANG JUARA DALAM ISU CATUAN AIR DITAMATKAN SEDANGKAN HAKIKATNYA OMAK KAU SUDAH PUN BUAT ARTIKEL PEMBATALAN ITU SEMALAM BETAPA YAB TAN SRI DATO' MENTERI BESAR SELANGOR BERKERAS CATUAN AIR DI HENTIKAN SEGERA WALAUPUN MENDAPAT TENTANGAN HEBAT DARI PIHAK YANG BERKEPENTINGAN.

KINI RAKYAT SUDAH TAHU SIAPA PUNYA KERJA MENYEBABKAN AIR DI SELANGOR DI CATU BEGITU LAMA!!!!!!. ~omakkau

  Malaysian Must Know The Truth.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.