Followers

Wednesday, April 30, 2014

Harta Karun Pulau Nangka Sudah Ditemui..

 


Pencarian harta karun yang dilakukan di Pulau Nangka bermula dengan projek kajian sejarah dan eksplorasi pada 1995 yang dilaksanakan Perbadanan Muzium Melaka (Perzim).Ia dilakukan dengan penuh kesabaran dan ketekunan sehingga berterusan sehingga kini.

Peringkat awal ia dijalankan secara senyap tanpa diketahui oleh masyarakat luar meskipun umumnya mengetahui berkemungkinan wujudnya harta karun bernilai berbilion ringgit di pulau berkenaan.

Sebelum itu, beberapa usaha dijalankan baik individu atau berkumpulan untuk mengesan apa yang dikatakan sebagai harta karun itu.

Sehinggalah usaha itu dijalankan sebuah syarikat, Smart Partnership International (M) Sdn Bhd yang bermula pada Julai 2012.

Ketika itu, syarikat terbabit dengan kakitangan seramai 25 orang menjalankan penyelidikan dan kajian kesan sejarah secara formal di pulau berkenaan dengan kerjasama Perbadanan Muzium Melaka (Perzim).

Kajian dijalankan selama tiga bulan itu berjaya menemui beberapa kesan dan tanda mengenai wujudnya penempatan serta bukti Pulau Nangka sebagai pusat penyebaran Islam serta himpunan para wali Nusantara.

Antara buktinya adalah penemuan, batu berukir bulan sabit dengan tertera kalimah ‘ALLAH’ peta Pulau Nangka dan kalimah Muhammad bin Abdullah.

Tambah menarik apabila, beberapa batu berbentuk orang sedang bersolat, duduk antara dua sujud, batu berbentuk jari yang sedang melakukan gerak kalimah syahadah serta beberapa penemuan lain termasuk objek yang didakwa sebagai kubur lama.

Setelah itu, syarikat sama juga menjalankan kajian geoteknikal yang membabitkan beberapa fasa ke atas pulau itu.

Selama enam bulan, dengan melakukan teknik imbasan bumi mereka berjaya mengetengahkan beberapa bukti termasuk wujudnya bilik seperti gua serta mengesan sembilan pintu masuk.

Namun, semua bilik itu sukar ditembusi atas beberapa faktor termasuk runtuhan tanah serta hakisan semulajadi selepas mengalami proses selama lebih 500 tahun.

Pada Mei 2013, Smart Partnership yang diketua, Mohammad Foad Khushairy Mohd Said selaku pengarah urusan mula menjalankan kerja penggalian serta penebukan.

Namun, selama sebulan setengah pihak terbabit berdepan kesukaran dengan keadaan batuan yang begitu keras biarpun pada permulaannya mengali struktur tanah lembut.

-Rahsia “Pink”kan Puting Payudara Dalam Masa 3 Hari Sahaja!… KLIK SINI
-Cecair Perangsang Isteri, Kembalikan Masalah Dingin Seks Isteri Terhadap Suami! … KLIK SINI


Selepas itu, mereka beberapa kali melakukan ulangan teknik imbasan bumi bagi mendapatkan pengesahan akan kewujudan bilik-bilik serta artifak di kawasan berkenaan.


Pada Februari 2014, bermulalah kerja-kerja mencari dengan secara lebih agresif apabila syarikat terbabit mula menempatkan sekumpulan kakitangan untuk melakukan beberapa teknik serta kaedah termasuk teknologi moden dan spiritual.

Selain itu, kerja-kerja pemecahan batu dijalankan dengan melakukan ujian kedalaman bagi mendapatkan kepastian sama ada ia bertepatan dengan hasil ujian imbasan.

Ternyata, keputusan positif sekali gus menambahkan lagi keyakinan pasukan mencari serta kerajaan negeri yang kemudiannya memutuskan ia dihebahkan kepada umum.

Sebelum tarikh penamat iaitu 30 April (hari ini) syarikat itu berjaya mengenal pasti apa yang didakwa sebagai pintu masuk.

Ia termasuk satu pintu yang dikatakan menerusi jalan air namun mereka berdepan kesukaran apabila kesemua pintu dipenuhi lumpur serta pasir-pasir yang berketebalan sehingga lima meter.

Kerja-kerja terpaksa dijalankan secara berhati-hati bagi mengelak sebarang kejadian yang tidak diingini termasuk mengorbankan nyawa.

Akhirnya kaedah menebuk batuan dilihat sebagai langkah terbaik dan paling selamat dan usaha itu hampir berjaya.

Menjelang hari terakhir, hari ini, syarikat terbabit yakin dapat menghasilkan hasil serta laporan yang positif sekali gus membawa kepada penemuan harta karun berkenaan.

Namun, benarkah pencarian itu berhasil? Dapatkah mereka tembus ke kawasan tersimpannya harta karun tersebut menerusi jalan air Segalanya terjawab hari ini…



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.