UJIAN PENTING KENEGARAAN
Polemik penggunaan kalimah Allah oleh bukan Muslim nampaknya belum
selesai. Sebenarnya, ia telah bermula sejak awal dekad 1980-an lagi.
Sebab itu, di sesetengah negeri kita dapati ada larangan dari segi
undang-undang untuk sejumlah perkataan digunakan.
Secara peribadi, saya berpendapat orang bukan Muslim patut dibenarkan
mengguna kalimah Allah dalam kitab mereka, sekiranya memang itu yang
dipercayai mereka. Namun tulisan ini tidak bermaksud membincangkan hal
tersebut. Saya sedang mengemaskini tulisan lebih panjang mengenai hal
itu untuk diterbitkan nanti.
AGAMA DAN KEKUASAAN
Isu ini menarik. Ia merupakan satu lagi ujian penting kenegaraan bagi
masyarakat kita terutama Muslim. Jika dulu kita dihadapkan dengan
persoalan sama ada agama (dalam kes Malaysia, Islam) dan politik perlu
dipisahkan atau tidak – sehingga timbul isu kafir mengkafir, isu ini
membawa persoalan lebih rumit – sama ada Muslim patut campur tangan
dalam isu kepercayaan bukan Muslim atau tidak.
Sudah tentu bagi saya tidak. Jika Muslim boleh berbuat demikian, apatah
lagi dalam perkara yang sangat fundamental dalam hal beragama iaitu
mengenai Tuhan, mengapa tidak campur tangan dilanjutkan terus dalam
semua perkara?
Sementara saya sedar akan kebimbangan Muslim mengenai persoalan ini dan
ia ditunjukkan dalam kajian oleh Merdeka Center dulu dan UMCEDEL
baru-baru ini. Pendapat majoriti tidak harus menghentikan isu ini
daripada terus disantuni.
Memang isu ini mempunyai kesan politik yang besar dan saya tidak
terkejut jika ia merupakan isu tunggal yang menyebabkan Pakatan Rakyat
(PR) tewas dalam pilihan raya umum lalu. Namun, mengelak daripada
membincangkan isu ini secara tertib hanya menyerlahkan lagi jiwa kerdil
kita yang tidak sedia menawarkan kepimpinan dalam polemik yang menjadi
sumber kebencian, perpecahan dan tuduh menuduh dalam masyarakat.
SEKULARISASI?
Ramai yang menyangka pemisahan agama dan politik adalah sesuatu yang
biasa di Barat dan di kalangan penganut Kristian. Ini sebenarnya satu
pandangan cetek. Berdasarkan rekod sejarah, agama dan politik yang tidak
terpisah itu juga ada dalam pengalaman Barat dan Kristian. Hal
pemisahan agama dan politik hanya muncul kemudian.
Di sesetengah tempat di Amerika misalnya, pernah hanya penganut Kristian
sahaja dibenarkan memegang jawatan dalam perkhidmatan awam dan
diberikan peruntukan tertentu, sumpah perlu dibuat berasaskan keyakinan
kepada Triniti dan sebagainya termasuk keistimewaan kepada mazhab
tertentu dalam agama Kristian itu sendiri.
Layanan tidak sama di sisi perlembagaan dan undang-undang inilah yang
menyebabkan ada penindasan, kezaliman dan perpecahan berlaku dalam
masyarakat. Disebabkan itu, agama tidak lagi murni sebaliknya dilihat
sebagai alat paksaan dan tekanan.
ILTIZAM POLITIK
Sudah tentu, dalam realiti politik di mana penganut agama tertentu
membentuk majoriti, ahli politik tidak lazim mengambil risiko membuat
keputusan dasar yang dilihat boleh menyebabkan mereka kehilangan
sokongan penganut agama ini. Bahkan, dengan itulah lazimnya penindasan,
kezaliman dan perpecahan bermula.
Namun, tidak bagi Thomas Jefferson, Presiden Ketiga Amerika Syarikat
yang juga pengarang Deklarasi Kemerdekaan negara itu serta James
Madison, Presiden Keempat Amerika Syarikat yang juga dikenali sebagai
Bapa Perlembagaan negara itu. Meskipun menganut Kristian, mereka tidak
teragak-agak untuk mempertimbangkan keadilan bagi semua pihak.
Mereka menolak campur tangan penguasa – yang hanya manusia lain, tidak
terlepas daripada salah dan silap – untuk menentukan apa yang boleh dan
tidak boleh diyakini seseorang dalam hal berkeyakinan. Perubahan
keyakinan hanya boleh dilakukan dengan hujah dan keyakinan lain.
Selain itu, mereka juga menolak penggunaan dana awam oleh pihak penguasa
untuk agama tertentu atau semua agama, atau tokoh agama tertentu atau
semua tokoh agama. Tidak ada sesiapa pun patut dipaksa, disekat, dicabul
atau dibebankan untuk menanggung keperluan agama melalui perintah
penguasa. Semua orang perlu bebas untuk menganut mana-mana agama yang
mereka yakini dan menyumbang mengikut keyakinan mereka sendiri.
Menggantung kemurnian agama kepada undang-undang, termasuk keperluan
menyokongnya dengan dana awam, menggambarkan seolah-olah manusia perlu
bertanggungjawab kepada manusia lain dalam urusan agamanya, dan
kemurnian agamanya tidak akan dipercayai tanpa sokongan kekuasaan. Lebih
buruk lagi, dalam kes campur tangan kekuasaan dalam hal ehwal agama
(termasuk agama lain) memberi gambaran seolah-olah mahkamah adalah
tempat yang layak menentukan benar atau batilnya sesuatu agama.
Sesungguhnya, agama tidak bermula kerana adanya dasar awam mengenainya.
Ia telah sedia berkembang sejak sekian lama, sebelum adanya institusi
awam sebagaimana masa kini. Agama yang pada mulanya dilihat sebagai
sumber untuk mengukuhkan nilai-nilai murni dalam kekuasaan, kelihatan
lebih banyak perlu bergantung kepada kekuasaan itu sendiri, bukan
sebaliknya.
Dalam banyak keadaan, kedua-duanya – agama dan kekuasaan – dilihat
bersatu dan saling mempergunakan untuk mengekang kebebasan sivil.
TERUSKAN WACANA
Mengambil kira luas dan dalamnya “faktor agama” dalam wacana awam di
Malaysia, tentulah persoalan ini tidak mudah. Namun, saya melihat
polemik penggunaan kalimah Allah ini boleh dijadikan landasan untuk
masyarakat mula membincangkan apakah bentuk ideal hubungan agama dan
politik (baca: kekuasaan) bagi negara kita.
UTUSAN KINI.
UTUSAN KINI.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.