Followers

Tuesday, December 15, 2015

MEMILIH KAWAN


Nurliyana Abdullah's photo.

BIASAnya ramai kalangan kita hidupnya begitu dan begini kesan pengaruh kawan2 yang tidak henti2 mengheret untuk melakukan sesuatu yang tidak baik atau perkara yang sia-sia.

Itu sebab kalau memilih kawan kena hati2 terutama mereka yang mudah sangat terpengaruh kesan hidup di kota yang bergemerlapan padahal penuh dengan kemungkaran dan kejahilan.

Hamka pernah berkata, kala kita berkumpul dengan yang tidak baik, lambat laun diri kita akan mudah terpengaruh, apa lagi yang hati dan niat mengutamakan
kehidupan yang bermewah-mewah di bandar.


Kemewahan di bandar yang kala malam bergemerlapan lampunya akan mudah memerangkap mereka yang asalnya di desa mudah terperangkap kesan mahukan kebendaan hidup mewahdan ramai diperhatikan semakin jauh melayang terbang tak ada haluan hidup.

kata Hamka lagi, usahalah memilih kawan yang selalu mendekati Allah dan selalu memberikan kita kesedaran Illahi dan bukan sebaliknya.

Hidup ini bila kita menuju Illahi, akan selalu dikatakan yang bukan2 dan ini juga satu cabaran yang harus dihadapi dan untuk itu jangan peduli teruslah berjalan menjejak langit dan pasti kita akan selamat ketemu bahagia dan selamat dunia akhirat.

Alhamdulillah, hari ini langit cerah dan sebentar menuju lokasi kerja dan doa Allah berkati hidup kita semua.



NURLIYANA ABDULLAH
Tenom, Sabah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.