Followers

Thursday, November 19, 2015

MENDERITA


Nurliyana Abdullah's photo. JEPUN dihancurkan ketika perang dunia kedua dan kemudian kesan penderitaan itu mereka bangun dan menjadi gergasi dunia dari segi ekonomi.

Abraham Lincon hanya berkelulusan kelas bawah dan ia sendiri lahir di kulit beruang sebab ayahnya miskin hanya pembelah kayu api dan ibunya hanya suri rumah tetapi kesan derita dan ia jadi rajin berjaya menjadi presiden Amerika yang hebat berpidato.

Kesan hidup miskin ia rajin membaca dan mendapatkan buku undang2 dengan cara berjalan berkilo meter jauh dan kekadang naik kuda untuk mendapatkan bahan bacaan. 

Ternyara Abraham Lincoln rajin membaca.

Barat sebelum maju juga hidup dalam kegelapan tetapi raja peranchis ke-2 belajar di Andalusia dan kemudian buku2 Ibnu kaldum, Kindi, sina dan banyak lagi diterjemah ke bahasa barat dan diangkut ke barat kesan akhirnya barat menjadi hebat dan itu sebab penyair german pernah kata apa saja yang dicari di andalusia termasuk susu burung semuanya ada.

Nah, kesan menderita maka ramai baik bangsa atau individu menjadi hebat dan siap bangun mengubah dunia. Kita bagaimana?

Kita Allah kasih banyak sumber alam dan tahunya mahu kaya cepat habis segalanya dijual jalan sengkat dan habis nanti maka kita akan terus miskin papa sebab kita biasa mewah dan tidak pernah susah derita.


NURLIYANA ABDULLAH
kota kinabalu

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.