Followers

Friday, November 27, 2015

JERNIH + KERUH


Bang Maily II's photo.

ULAR ada di mana-mana. Ular raksasa. Ada di sekitar kita. Jelas semakin mengganas. Mengganas. Kena faham ini. Malah selalu saja mencipta banyak tingkah kekusutan hingga kekadang susah diterka. Memangnya sukar diterka. Kekadang dalam diam kita jadi binasa. Jadi binasa.

Ular2 itu kekadang wujudnya tanpa kita tahu. Tiba2 saja ada di sekitar kita. Ada dalam kamar, ada dalam selimut dan ada dalam diri kita sendiri. Makanya selalu kukatakan kita kena berhati-hati. Selalu memerhati dan melihat keadaan di sekitar.

Memang kita ini selalu saja berprasangka baik pada waktu-waktu kita dalam masa keberuntungan di bawah langit cerah terbuka dan tentunya ketika itu kita tidak takut apa-apapun kepada nasib yang buruk menimpa dan begitulah. Kita memang berani, itu aku tahu.

Ketika kamu dalam keadaan selamat dan kita bersama cenderung lalai dengan segala macam keadaan situasi dan ketika itu terbaik ingatlah dalam masa kejernihan itu selalu saja ada kekeruhan. Iya ada kekeruhan yang membawa petaka, bala dan pahit nanti kesannya meski kita siap sedia.

Sesungguhnya kamu adalah sahabat2ku yang selalu kuletakkan di titik atas dalam perjuangan dan tentu saja nota ini untuk kamu semua.

Barangkali kamu lebih mengerti segalanya ini.


BANG MAILY
sabah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.