Followers

Thursday, November 19, 2015

Ditolak UMNO cawangan, Najib perlu muhasabah – Saifuddin Faiz Zainudin


saifudinKepimpinan Tertinggi UMNO diminta mendengar dan menghormati suara akar, bukannya menghukum mereka

KUALA LUMPUR: Tindakan beberapa UMNO cawangan yang mendesak Perdana Menteri meletak jawatan menjadi bukti, akar umbi parti Melayu itu menolak kepimpinan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Pengarah Strategi PKR, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, sepatutnya Presiden UMNO mengambil pendekatan dengan bermuhasabah dan bukannya menghentam mereka.

“Jadi kalau ada cawangan-cawangan yang bercakap begitu maka adalah lebih baik untuk ambil sikap muhasabah dan menilai pandangan mereka daripada menghantam mereka atau mendisplinkan mereka,” katanya selepas menghadiri Forum Maqasid Syariah.

Beliau yang juga bekas Ahli Majlis Tertinggi UMNO menjelaskan, hakikatnya keresahan peringkat bawahan semakin kuat apabila pucuk pimpinan tertinggi gagal menyelesaikan isu 1MDB dan derma RM2.6 bilion.

“Saya harap kepimpinan UMNO mengambil sikap berjiwa besar bahawa ini adalah suara akar umbi. Selama inipun pemimpin UMNO kata mereka menghormati suara akar umbi.

Terbaharu, sebanyak 20 cawangan UMNO Bahagian Sepang mendesak Najib meletak jawatan Perdana Menteri dan Presiden parti kerana telah hilang kepercayaan terhadap kepimpinan beliau.

Mengulas lanjut, Ketua Setiausaha Sekretariat Pakatan Harapan (PH) berkata, beliau tidak terkejut sekiranya desakan dari akar umbi umbi terus merebak keseluruh negara.

Katanya, pergolakkan dalam UMNO sebenarnya menguntungkan PH kerana ia menjadi peluang kepada pembangkang untuk memenangi pilihan raya umum akan datang.

“Tapi matlamat Pakatan Harapan bukanlah semuanya berkenaan dengan pilihanraya.

“Sebenarnya bila pakatan kata Perdana Menteri patut berundur, tapi dari segi politiknya itu bukan startegi yang baik sebab akan beri peluang kepada Perdana Menteri baru untuk buat perubahan sebelum PRU yang ke-14.

“Pakatan bukan berfikir semua benda mesti politik, dalam masa dua tahun sebelum pilihanraya, apa nak jadi dengan negara. Itu yang lebih mustahak,” katanya.


FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.