Followers

Thursday, October 22, 2015

TADI DI KFC CENTRE POINT ( orang sekitar kita tidak peka susahnya orang lain yang lapar)

Ismaily Bungsu C's photo.

TADINYA pagi saya beli Vitamin di farmasi dan sesudah membelinya saya masuk ke KFC di centre point itu dan kebetulan ketemu kawan sembang sebentar hal penulisan.

kira2 10 minit kemudian, datang seorang pemuda dan saya kenal pemuda itu pernah kala lapar saya ajak ke rumah saya di likas dan biarkan dia makan/ini cerita 20 tahun tetapi hari ini ketemu dia lagi.

Ketika dia minta wang katanya dia lapar mahu makan, lalu saya kasih RM15 sebab dia kata lapar dan saya kesihan dia, sempat saya bertanya, apakah dia kenal saya atau tidak tetapi dia tak menjawab barangkal lupa.

Sesudah dikasih wang, ia pesan makanan dan sesudah dapat makanan, lalu ia mahu duduk tetapi pekerja KFC melarang dan suruh keluar, saya katakan jangan dihalau dan saya kata "biarkan dia duduk dan makan".

lalu anak muda itu duduk dan makan dan sesudah ia makan separuh tiba2 datang sekuriti berbaju putih dan suruh keluar, lalu saya katakan "jangan halau dia dan biarkan dia makan"/sekuriti berbaju putih beredar.

Tidak lama kemudian datang lagi sekuriti usinya agak tua sedikit berbaju biru gelap dan sama suruh anak muda yang sedang makan itu keluar. saya mula marah dan geram sangat dan lantas saya kata "biarkan dia makan sana jangan kacau dia"

Ketika saya berkata begitu keras sedikit seluruh orang yang makan di situ sekitar 60 orang tertumpu mata mereka kepada saya yang mempertahankan pemuda itu. saya mula naik marah dan kalau terus dihalau maka siaplah akan terjadi sesuatu yang tidak diingini di sana tadi.

Saya diperhatikan kenapa saya petahankan anak muda itu?

Anak muda itu sebenarnya tidak gila, cuma sedikit bermasalah kecil tetapi dia memang sikapnya sejak dulu begitu dilihat seperti orang tak siuman.

Kenapa harus dihalau? pakaiannya tidaklah kotor dan dia tidak pernah kacau orang, cuma keadaannya pingka dan ada beberapa beg dia bawa seolah yang lain lihat jijik.

Manusia di sekitar kita ini jelas hilang kemanusiaan dan jelas tadinya ada dua tiga orang teman2 facebook saya melihat keadaan yang berlaku. Tidak saya peduli dan tetap saya perahankan anak muda itu yang tidak bersalah dan tidak mengacaupun.

Namanya anak muda itu JAY JAY dan pernah kala kelaparan di Likas saya ajak ke rumah makan sama dan memang dia sedikit cacat/pingka perlu dipehatikan kala dia asal Tawau tidak punya saudara di sekitar.

Jay Jay sebenanya baik, telus, jujur dan prihatin dan itu yang saya tahu ketika saya kenal dia 20 tahun lalu di Likas yang kekadang ikut lihat saya ngajar teater dalam kumpulan pembela.

Ujung2 Vit/zat besi yang saya beli tertinggal di meja makan kesan bukan rezeki saya barangkal. Tidak mengapa. Syukur Alhamdulillah.

Doa kia semua diberkati Allah dan jauhi jadi takbur sombong dan lihatlah orang yang benar2 mahukan pertolongan/malaikat sedang memerhati dan mencatat setiap olah kita.


ISMAILY BUNGSU
sabah
22/10/2015
Thursday, October 22, 2015 Cubaan menutup siasatan 1MDB : Zahid Hamidi masih berada dalam sindrom penafian Bekas timbalan pengarah Cawangan Khas Datuk Abdul Hamid Bador mengatakan tidak perlu menunggu laporan polis untuk menyiasat dakwaannya terdapat percubaan untuk menutup siasatan 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Beliau mengulas jawapan bertulis Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kepada ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar semalam yang siasatan tidak dijalankan kerana tiada laporan polis dibuat berhubung perkara itu. Hamid berkata kenyataan itu menunjukkan mereka yang berkuasa masih berada dalam sindrom penafian dalam isu-isu yang berkaitan dengan hutang ditanggung syarikat pelaburan negara itu. – 22 Oktober, 2015.~ sumber

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Thursday, October 22, 2015 Cubaan menutup siasatan 1MDB : Zahid Hamidi masih berada dalam sindrom penafian Bekas timbalan pengarah Cawangan Khas Datuk Abdul Hamid Bador mengatakan tidak perlu menunggu laporan polis untuk menyiasat dakwaannya terdapat percubaan untuk menutup siasatan 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Beliau mengulas jawapan bertulis Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kepada ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar semalam yang siasatan tidak dijalankan kerana tiada laporan polis dibuat berhubung perkara itu. Hamid berkata kenyataan itu menunjukkan mereka yang berkuasa masih berada dalam sindrom penafian dalam isu-isu yang berkaitan dengan hutang ditanggung syarikat pelaburan negara itu. – 22 Oktober, 2015.~ sumber

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.