Followers

Monday, October 26, 2015

GAJI SABAHAN (Bajet 2016)

Nurliyana Abdullah's photo.

Kos sara hidup di sabah memang mahal dan tak sepatutnya seperti yang ada sekarang.

Bajet dibentang gaji sabahan 930rm sedang di semananjung rm1200 dan ini tidak adil.

Ketidakadilan ini lagi ketara bila guru2 sabah bertugas di semananjung dibayar elaun rumah sekitar rm350 sebulan sedang yang dari semananjung bertugas di sabah disekitar rm900. Adilkah ini?

Selanjutnya tinggal di kota kinabalu dengan gaji rm920 apakah cukup untuk sewa rumah sebuah biasa sekitar rm1000 dan sewa kamar sekitar rm300.

Bayar tambang bas, pakai makan dan sebagainya. Jika dipotong hutang ptptn lalu bagaimana mahu hidup?

Di brunei dan di singapura jika di sabah rm1000 dan di negara berkenaan sekitar rm4000 dan di negara berkenaan segala kemudahan cukup memuaskan luang kerja banyak buat orang lokal sedang di sabah kurang ramai belia hijrah ke semananjung malaysia termasuk singapura.


Memang kesian anak2 sabah kita lulus universiti luang kerja tiada yg sesuai dengan kelulusan dan akhir kerja di super2 market atau melakukan apa saja kerja asal dapat hidup beli makanan.

Yang jelas cm musa gagal menyediakan pekerjaan buat anak2 sabah dan kesannya ramai penganggur balik kampung nasiblah orang tua masih ada pekerjaan biasa sebagai penoreh getah dan usaha ladang sawit.

Kesan sawit turun harga dan getah jatuh ke paras rendah hidup orang kampung terpaksa berjimat dan ada yg terpaksa berhentikan anak2 mereka lanjutkan persekolahan kesan tak mampu lagi.

Inilah gambaran rata2 orang sabah tapi macai bn terus mendendangkan yg sabahan cukup baik hidup mereka dan ini memang kenyataan yang tidak masuk akal.

Di pru akan datang siaplah rakyat sabah undi parti yang boleh duduki putrajaya demi
perubahan dan caranya undi HARAPAN PAKATAN.



NURLIYANA ABDULLAH
TENOM

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.