PADA umumnya, seorang
anak mempunyai persamaan wajah dengan salah satu dari kedua orang
tuanya. Bahkan ada yang mirip dengan kedua orang tuanya sekaligus dari
sisi wajah dan gayanya. Ada yang wajahnya mirip ibu, sementara gaya
berjalannya mirip ayah. Ada yang matanya mirip sang ayah, sementara
dagunya mirip sang ibu. Ada juga yang wajah dan gayanya hanya mirip sang
ibu atau sang ayah saja.
Untuk jenis yang
terakhir, Fatimah binti Rosulillah barangkali adalah contoh yang tepat.
Menurut Aisyah Rodhiyallahu Anha, Fatimah sangat mirip dengan ayahnya,
Rasulullah Muhammad shollahu 'alaihi wasallam baik dari sisi wajah
maupun gaya. Hal ini sebagaimana diriwayatkan oleh Abu Dawud dalam
Sunan-nya.
Dari Aisyah Rodhiyallahu
'Anha, beliau berkata, "Aku tidak melihat orang yang paling mirip
dengan Rasulullah Shallahu' Alaihi wasallam wajah dan gayanya selain
Fathimah".
Dalam Shahih Bukhari no.
3623 dan Muslim 2450 juga didapati keterangan bahawa gaya berjalan
Fathimah mirip dengan Rasulullah. Dari 'Aisyah: "Fathimah berjalan
seperti jalannya Rasulullah"
Namun, tidak semua anak
mirip dengan ayah atau ibunya. Ada anak yang wajahnya berbeza dengan
ayah maupun ibunya. Jika menemui anak yang tidak mirip dengan ayah atau
ibunya, boleh jadi di antara kita ada yang meragukan sang anak sebagai
anak kandung dari kedua orang tuanya, yang secara tidak langsung kita
menuduh bahawa sang anak adalah hasil dari perbuatan zina. Naudzubillahi
min dzalika.
Padahal ada kemungkinan lain, dan kemungkinan ini lebih selamat kerana ditunjukkan oleh as-Sunnah dan sejarah para nabi.
Ketika ada seorang
lelaki yang datang menghadap Nabi dan meragukan anak yang dilahirkan
isterinya, Nabi yang mulia menyatakan bahawa sang anak tidak mirip
dengan ayah atau ibunya kerana boleh jadi mirip dengan bapa saudara atau
datuknya.
Dari Abu Hurairah
Radhiyallahu 'Anhu, berkata "Seorang lelaki dari Bani Fazarah mendatangi
Nabi Shallahu' Alaihi Wassalam dan berkata, 'Istriku telah melahirkan
anak yang berkulit hitam.'" Nabi berkata, "Apakah kamu punya unta?" "Ya"
jawab laki- laki itu. "Apa warnanya?" Tanya Nabi. "Merah", jawabnya.
"Apakah di antara anaknya ada yang berwarna hitam?" Tanya Rasulullah.
"Ya ada", jawabnya.
"Dari mana datangnya? Tanya Nabi. "Mungkin mirip dengan datuknya atau bapa saudaranya." (HR Bukhari 684 dan Muslim 1500).
Bukti lain bahawa anak
boleh saja tidak serupa dengan orang tuanya tetapi mirip dengan datuk
atau neneknya juga dibuktikan oleh sejarah para nabi. Sebagaimana
dikatakan oleh Syaikh Mustafa al-Adawi misalnya, "Yusuf 'Alaihissalam,
seorang nabi yang dianugerahi ketampanan yang luar biasa sehingga
dikatakan bahawa beliau ini diberi ketampanan separuh ketampanan manusia
di alam ini. Ternyata Yusuf ini adalah cucu dari seorang wanita
tercantik pada zamannya, iaitu Sarah. "(Syaikh Musthofa Al Adawi,
Tarbiyatul Abna 'Bagaimana Nabi SAW Mendidik Anak, Media Hidayah,
Jogjakarta, 2005. Hal. 55)
Cucu yang dimaksudkan
oleh Syaikh Mustafa al-Adawi adalah cicit mengikut bahasa kita. Hal ini
kerana menurut Jihad Muhammad Hajjaj yang berpunca dari Qashashu
al-Anbiya, hlm. 222, Nabi Ishaq 'alaihissalam yang merupakan anak dari
Nabi Ibrohim' Alaihissalam dan Sarah, menikah dengan Ribka binti
Betwaeil. Dari pernikahan dengan Ribka itulah terlahir Esau dan Nabi
Ya'qub 'alaihissalam yang merupakan ayah dari Nabi Yusuf' Alaihissalam.
(Jihad Muhammad Hajjaj, Umur & Silsilah Para Nabi, Qisthi Press,
Jakarta, 2010. Hal. 79)
Jadi, jika kita melihat
ada anak yang tidak mirip dengan ayah atau ibunya, sebaiknya tidak
berburuk sangka apalagi menuduh bahawa sang anak adalah hasil perzinaan.
Kerana boleh jadi, sang anak tidak mirip ayah ibunya tetapi mirip
dengan bapa saudara, datuk, ibu saudara, nenek, walaupun buyutnya. Meski
pada masa yang sama, orang tua juga harus menjaga diri dari pergaulan
bebas sekular yang merosakkan, agar nasabnya benar-benar terjaga.
Allahua'lam bi showaab.
*sumber islampos.com
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.