Followers

Wednesday, December 31, 2014

AL_FATIHAH!!! TS Abdul Hamid Zainal Abidin, Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Meninggal Dunia Akibat Komplikasi Jantung




Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Abdul Hamid Zainal Abidin (gambar) meninggal dunia akibat komplikasi jantung di Institut Jantung Negara (IJN) di Kuala Lumpur, malam tadi.
Allahyarham berusia 70 tahun.
Menurut anak Allahyarham, Junaidi, bapanya meninggal dunia kira-kira 9.50 malam.
Hamid dimasukkan ke IJN sekitar 4 petang selepas mengadu sukar bernafas.
"Jenazah allahyarham akan dibawa pulang ke rumah di Bandar Tun Hussein Onn, Cheras dan dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bandar Tun Hussein Onn pada kira-kira 11 pagi hari ini," katanya.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak merakamkan ucapan takziah kepada keluarga allahyarham.

"Salam takziah kepada keluarga Brig Jeneral Tan Sri Abdul Hamid Zainal Abidin atas pemergian beliau. Moga roh Allahyarham dicucuri rahmat. Al-Fatihah," kata Najib dalam catatan di laman Twitternya.
Anak kelahiran Bagan Datoh, Perak pada 20 Februari, 1944 itu merupakan menteri di Jabatan Perdana Menteri pada 2001 hingga 2004 selain pernah menjadi pengerusi Mara dari 2004 hingga 2008.
Sebelum itu, allahyarham memegang jawatan ketua pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dari 1995 hingga 2001.
Allahyarham dilantik sebagai senator dari 2001 hingga 2004 dan pernah menjadi ahli Parlimen Parit Buntar susulan Pilihan Raya Umum ke-11.
Allahyarham turut dinobatkan sebagai Tokoh Ma'al Hijrah Kebangsaan 2013.
Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyifatkan allahyarham sebagai seorang tokoh yang disanjung ramai.
"Kita kehilangan seorang lagi tokoh. Allahyarham menyumbang dalam banyak perkara yang berkaitan dengan soal agama," katanya ketika ditemui di IJN. – Bernama,

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.