Followers

Sunday, November 30, 2014

CerpenTerpilih INGIN KEMBALI


 
Kucatat dalam hati dan sesekali membaca dan usaha memahami api dan kemudian ada harap dan cemas sambil kuraih masa depan yang sia2 dan sia2 kala mantara tak bermakna segala.

Semula kuingat ayah dan ibu

Ya, lewat hujung gelap dan panjang, aku berdiri dan bukan dalam mimpi betapa gema tertinggal di belakang dan di sini aku memilih untuk jadi bisu dan diam tak berkata2

Masih aku ingat kala dulu setitik air mata tercurah dan kata2 tiada lagi yang sebaiknya dapat kugambarkan.

Bangun pagi siap membantu ibu di dapur menyediakan kuih yang siap kubawa keliling kampung tanpa sepatu dan ketika itu usia di sekitar 7 tahun dan memang seronok kala pengalaman itu cukup manis dan akrap insaf diri.

Sepanjang kampung, kulontar suaraku tanpa segan malu demi mendapatkan rezeki yang berkat dan sesudah satu jam lebih, semula ke rumah untuk siap ke sekolah dan ketika itu ibu titipkan jualan lagi dan memang tika itu aku anak yang baik dan patuh apa saja perintah.

Alhamdulillah berkat lontaran kata2 itu rupanya sesudah dewasa mengakrapi dunia teater dan deklamasi sekian ramai anak-anak muncul juara negeri dan kebangsaan. Cukup senang sekali.

Iya, memang hasilnya pendapatan jual kuih cukup lumayan dan yang kuharapkan ketika itu dapat menyenangkan hati ibu meski ibu kasih upah, semuanya kutolak sebab wang ketika itu tidak kuperlukan meski sepatut sekolahku.

Alfatihah buat ayah dan ibu yang sudah lama pergi dan cukup mengajar daku menjadi manusia yang sedikit baik. Alhamdulillah!

Ya, memang sepatuku hanya satu dan kerana itulah kala jualan pagi sengaja tidak bersepatu/berkaki ayam agar nantinya kala ke sekolah sepatu tidak comot sebab arwah cikgu Thalib akan marah kala berpakaian tidak bersih.

Segalanya cukup memberikan kesan yang mendalam dan kesan itu aku selalu tahu diri meski dalam keadaan apapun dan selalu bersyukur kerana Allah telah memberikan sesuatu yang cukup bermakna dalam hidup ini.

Meski pergi mahunya Yang Satu kapanpun, rasanya tiada apa-apa perlu yang dirisaukan kala semuanya sudahpun usai termasuk anak-anak dan yang di sekitar. Syukur ya Allah!

Petang ini di kota kinabalu tenang2 saja dan pohonan di sekitar rumah seperti biasa saja tetap bersahabat/tiada apa2 yang beda selain kelihatannya semacam rawan hiba perit terasakan. Aku sendiri tidak mengerti seolah dia cukup mengerti.

Tiba2 beberapa hari yang lewat kala sebentar makan di kota kinabalu dan sempat santap bakso jawa di sekitar mandarin hotel dan entah tiba2 ada yang lewati di sekitar dan memang keadaan orang tua itu cukup menarik perhatian.

Ia hanya berjalan menggunakan tangannya

Terdiam sebentar dan selama ini kala kecil terasakan diri inilah merupakan hidup paling sedih banding anak2 lain di kampung halaman, kerana hanya punya satu sepatu dan kala jualan berkaki ayam, lalu kala lihat orang tua itu saya jadi tersentak sebentar diam tak berkata apa2.

Rupanya ia bukan saja tidak punya sepatu, malah tidak punya kaki untuk dikasih pakai sepatu dan kesan itu sekali lagi terasakan bagai ada jatuh di pundakku terasakan dan kuyakini Allah itu maha adil dan maha memerhatikan dan selalu saja menghantar hikmahnya buat sesiapa yang sabar.

Dan petang ini semula aku masuk ke dalam diriku dan memang aku tidak pernah melupakan diKau ya Allah dan kiranya memang sampai waktuku esok, lusa, tolat atau malam ini, silakan sajalah aku memang siap kala tiada apa lagi yang mahu kudapatkan kala yang adapun tak membawa erti apa2 selain yang kulihat di depan hanyalah senja dan siap bersalaman dengan malam.

Aku yakin menemukan jalan selalu
Meski tiada jalan itu tidak mengapa
Aku mahu pulang ke lembah2 landai di tepi danau pantai senja
Aku yakin akan ketemu Kau di akhir nanti
Saat kembara berakhir
Tiba sedar sang musafir
Ke ladang2 hutan pasir gunung2 lembah
Aku terasing
Terasing
Sing
ng

ISMAILY BUNGSU

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.