Followers

Monday, July 25, 2011

Panas!! Rumah Tangga Taib Mahmud Dan Ragad Bergoncang? - Posted by Addin

Dalam cerita dongeng dulu-dulu yang selalu kita baca.. Pada suatu masa dahulu, seorang putera bertemu dengan wanita yang paling indah di dunia ... dan cerita itu akan berakhir dengan, dan supaya mereka berkahwin dan hidup bahagia selama-lamanya ... Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud berumur 75 telah berkahwin dengan gadis berusia 29 tahun, Ragad Waleed Alkurdi untuk enam bulan, 3 minggu dan 4 hari sehingga Jumaat, 22 Julai ini.

Apakah perkahwinan itu akan menjadi satu perkara yang selama-lamanya bagi Taib dan Ragad? Dalam kehidupan sebenar, mungkin mereka tidak gembira selama-lamanya, agak sukar di dunia moden dengan gaya hidup yang tertekan. Seperti perkahwinan kebanyakan, sebagai hari bertukar menjadi minggu dan bulan, cinta boleh terbang keluar dari tingkap, manakala puas hati berjalan masuk melalui pintu.

Desas-desus perkahwinan kedua Taib bermula hanya beberapa bulan sebelum perkahwinan itu benar-benar menjadi kenyataan, tetapi ramai orang sekeliling ragu. Taib dikenali sebagai seorang lelaki yang mempunyai isteri terdahulu iaitu Laila Taib.

Sentiasa berbanding dengan isteri pertama

Laila dilahirkan di Poland dan tiba di Sarawak pada tahun 1959 mengahwini Taib pada masa muda dan sentiasa berada di latar belakang kehidupan politik yang berwarna-warni  suaminya. Pasangan itu mempunyai empat orang anak dan 15 cucu. Laila dikatakan cukup disayangi oleh ahli-ahli Perkim Sarawak iaitu sehingga hari ini.

Ragad yang cantik molek  yang masih menjadi misteri sebagai hari dia mula-mula melangkah ke Sarawak. Walaupun ada yang berkata beliau adalah beketurunan Lubnan dan anak saudara abang ipar Taib Mamhmud terdahulu, Robert Geneid tapi belum dapat di sahkan.

Ragad menggiurkan dan sensual,  digunakan untuk tiba di majlis-majlis awam di tangan Taib. Kedua-dua sentiasa berpakaian warna yang sama dan pura-pura malu dalam tingkah laku mereka pada peringkat awal perkahwinan mereka.

Apabila duduk di pentas dengan semua mata kepada mereka, Taib tidak akan malu untuk menyentuh tangannya atau berbisik manis kepadanya. Beliau, sebaliknya, mempunyai mata hanya untuk beliau dan pemimpin-pemimpin itu senyuman mutiara kepadanya setiap masa.

Ragad tidak mengetahui tempatnya. Di majlis-majlis awam, dia akan duduk diam dan tersenyum sekitar. Walaupun, dia bercampur dengan orang-orang kampung atau kampung semasa perbicaraan kempen Taib, dia sentiasa dijauhkan dari pemberita. Pengawal peribadi sekitar dia pastikan bahawa Ragad tidak dirapti oleh media untuk ditemuramah.

Bayi yang akan datang?


Apabila Taib merayakan ulang tahun 75, yang dikelilingi oleh ahli keluarga, dia mencelupkan jarinya ke dalam aising dan memberi isteri muda rasa pertama. Malah, ia seolah-olah perkahwinan yang dibuat di langit.

Semua orang kini menunggu dengan nafas lega untuk melihat jika ada akan menjadi bayi dalam perjalanan. Lagipun, orang kaya tidak hanya menyimpan wang dalam bank-bank, mereka juga boleh mempunyai bank sperma peribadi mereka sendiri.

Jika Ragad ingin  mempunyai bayi bersama-sama Taib, kawan-kawan rapat keluarga mengatakan ia akan memberi gangguan kepada anak Taib iaitu Sulaiman. Sulaiman sudah bercanggah dengan bapanya dan yang paling tidak berpuas hati dengan perkahwinan Taib iaitu Hanifah, bayi Ragad akan menjadi  anggota termuda keluarga.

Orang yang rapat dengan keluarga mengatakan bahawa perkahwinan Taib dan Ragad memberi kejutan buat   Hanifah. Ketika ditemui pemberita media Cina, beliau memberitahu mereka bahawa ayahnya masih terlepas ibunya dan bahawa dia tidak mempunyai niat untuk berkahwin.

Hanifah, 44 tahun  telah dituduh mempengaruhi editor di New Sarawak Tribune, selepas editor kanan telah digantung untuk kerana meletakkan tajuk berita, "Apakah Taib menguji air" September lalu. Tidak mempunyai pengalaman sebagai orang surat khabar, dia menukar Tribune menjadi alat propaganda kerajaan, dengan mengalami kerugian bulanan yang besar. Kakitangan editorial kanan telah berkata akan meletak jawatan dan bekerja di syarikat akhbar pesaing.

Bahagia selama-lamanya

Tetapi di sebalik semua muka tersenyum, adakah wanita baru dalam kehidupan Taib menjadikan dia bahagia? Dan dia tidak membuat dia bahagia? Terdapat cakap-cakap bahawa Taib telah melepaskan kemarahannya apabila dia kembali suatu petang mendapati bahawa isteri muda itu tidak ada di rumah. Adakah dia berasa daripada tempat dalam kehidupan muda bertenaga dan ini menjadikan dia lebih posesif?

Ragad dikatakan suka memandu kereta laju. Apakah Taib kepadanya jika dia membuat keputusan untuk mencuba salah satu daripada banyak kereta cepat di rumah mereka dengan pergi 150 batu sejam?

Kita tertanya-tanya jika dia kesepian, atau digunakan untuk makanan dan cuaca di sini. Walaupun dikenali untuk mengambil kursus bahasa Inggeris dengan tutor di rumah, beliau nampaknya mempunyai beberapa orang kawan. Sudah tentu, langkah-anak perempuan bongsu Hanifah yang 15 tahun lebih tua tidak akan bertukar-tukar gosip gadis dengannya.

Sangkar

Kehidupan di Sarawak boleh bertukar menjadi sebuah sangkar untuk seorang puteri yang pertukaran belia dan kebebasan untuk kekayaan dan budaya baru yang jauh berbeza dari sendiri. Adakah ia berbaloi? Taib mengambil isteri baru mungkin kelihatan baik di pandangan mata, terutama apabila ia datang kepada sesi foto dengan piala yang indah di sisinya. 

Tetapi semua orang tahu bahawa tambahan baru kepada keluarga akan sentiasa membawa masalah baru ke dalam lipatan. Sudah ada khabar angin bertiup kencang bahawa anak-anak beliau tidak gembira dengan ibu baru yang pasti akan mahu berkongsi pai keluarga atau sebaliknya kek Sarawak dengan mereka. Sebagaimana yang mereka katakan, lebih ramai lelaki kurang bahagian.

Apa sahaja boleh berlaku di belakang tabir di kediaman Taib, rakyat Sarawak masih tertanya-tanya dan menunggu untuk melihat bagaimana jika dia akan membuat keputusan untuk bersara dan meluangkan lebih masa dengan isteri barunya yang cantik.

Tetapi kemudian beberapa pengkritik menunjukkan bahawa kemungkinan, Taib boleh memutuskan untuk meneruskan dikatakan merompak dari golongan miskin apatah lagi kini, kerana tanggungjawab tambahan dan tekanan yang datang dari isteri baru yang benar-benar eksotik.

Di terjemah dari Malaysia Cronicle.


Addin :

Jikalau betul perkara ini berlaku, mungkin kehidupan Taib Mahmud sekeluarga akibat tiada keberkatan  ekoran selama ini merompak dan menjarah harta rakyat.. Doa insan yang dizalimi tidak di hijab di sisi Allah S.W.T..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.