Followers

Saturday, October 30, 2010

Takut terlepas Putrajaya, Najib hilang arah bercakap dan meracau-racau! - Oleh - LIM KIT SIANG

Para pemimpin komponen parti Barisan Nasional ditanya mengenai reaksi mereka selepas ucapan presiden UMNO Najib, dan rakyat Malaysia amat duka cita bahawa tidak seorang pun dari mereka, samada Presiden MCA, Presiden Gerakan, Presiden MIC atau Presiden lain-lain parti komponen BN berani meluahkan tidak setuju atau perasaan khuatir terhadap perkataan-perkataan 'berkecai tulang dan juga badan, bercerai jasad dari nyawa" serta "penghapusan etnik".

Sampai sekarang pun, setelah satu minggu berlalu! Adakah ini bererti mereka bersetuju dengan ugutan tersirat Najib sepenuhnya ataupun mereka begitu tidak berkuasa dan irrelevant sehingga tidak berani menyuarakan pandangan rakyat biasa?

Bagaimanapun, ada belah yang lain dalam ucapan "berkecai tulang dan juga badan, bercerai jasad dari nyawa" Najib ini - kerana ia menggambarkan bahawa UMNO dan BN boleh diundi keluar dari Putrajaya dalam pilihanraya yang akan datang oleh pengundi-pengundi Malaysia.

Najib sendiri memberitahu UMNO bahawa UMNO mesti berubah atau ianya akan diubat - bahawa beliau mesti melaksanakan (execute) NEM kalau tidak beliau akan "dihapuskan" (executed)!

Najib telah menyedari bahawa musuh paling besar kepada empat tiang utama untuk melonjatkan transfomasi nasional - samada 1Malaysia Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan, GTP, NEM serta penggunaan Rancangan Malaysia Ke-10 dan bajet tahunan untuk menggerakkan GTP dan ETP - sebenarnya datang dari dalam UMNO sendiri.

Saya ingin memuji Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz kerana berani dan bertekad mengisytiharkan dirinya sebagai rakyat Malaysia dahulu dan Melayu kemudian, sungguhpun ini hanya diakui beliau enam bulan selepas saya mencabar semua Menteri di Parlimen samada mereka ada DNA 1Malaysia dan bersedia mengisytiharkan diri mereka rakyat Malaysia dahulu dan kaum kemudian, yang sebenarnya merupakan objektif ketara konsep 1Malaysia Najib.

Saya berkongsi kekecewaan Nazri apabila beliau berkata dalam satu interview baru-baru ini bahawa beliau merasa heran dan kecewa mengapa rakan-rakannya di jemaah menteri termasuk menteri-menteri dari MCA tidak lantang seperti beliau.

Saya ingin memetik Nazri (gambar di bawah) dalam interbiunya dengan The Red Tomato:

"They are people who are just like me in the cabinet, but they are afraid. Even the MCA ministers, none of them has repeated what I've said that they are first Malaysians then Chinese - none of them. To me, it is not right to say that if we had said so, then we’d fall into the 'trap' of Kit Siang.

"What 'trap'? The Indian Ministers didn't come out to say that, other Malay Ministers did not, Kadazan and Iban Ministers also didn't say so. I am a Malay, yet I'm taking the risk to come out to say. Why others can't? Let me tell you, they all agree with me…."

Biarlah semua Menteri, samada UMNO, MCA, Gerakan, MIC, komponen-komponen parti BN Sabah dan Sarawak menjelaskan dan mengisytihar apabila menggulung perbahasan bajet ini apakah yang ditakuti mereka dan mengapakah mereka tidak berani mengisytiharkan bahawa mereka adakan rakyat Malaysia dahulu dan kaum kemudian sebagaimana yang dinaungkan oleh konsep 1Malaysia.

Surat Terbuka bekas pegawai polis, Mat Zain, merupakan bukti bahawa sistem keadilan negara kita terus merosot setelah pembentangan laporan Suruhanjaya Diraja Polis Dzaiddin

Baru-baru ini, kedua-dua Perdana Menteri Najib Razak dan Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein telah bermegah mengenai kejayaan NKRA dalam pengurangan kadar jenayah, mendakwa bahawa berlakunya penurunan drastik dalam kadar jenayah khasnya dalam segi jenayah di jalan berikutan dengan indeks jenayah yang semakin baik sejak Januari tahun ini.

Bagaimanapun, di seluruh negara, rakyat biasa tidak rasa apa-apa kesan dari penurunan indeks jenayah dalam kehidupan harian mereka kerana tidak wujud perasaan selamat secara berbandingan di jalan-jalan, tempat-tempat awam mahupun di rumah mereka sendiri berbanding dengan tahun-tahun yang lepas. - LIM KIT SIANG

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.