Followers

Monday, May 31, 2010

Rakyat Malaysia Dipaksa Beli Proton Dengan Harga BMW




Punca Harga Proton Mahal Nak mampos...!!

Kalau kita ingat balik, Proton yang pertama keluar di pasaran berharga RM20k sebijik. Mengapa Proton pertama harganya murah? Kerana itulah sebenarnya harga pasaran Proton Saga, yakni di sekitar RM 15-20k

Tapi, bila kita pergi ke tahun 1990an, kita lihat harga sebijik Proton Wira adalah dalam julat RM55k ke RM60k. Yakni, hingga tiga kali ganda harga Proton yang mula-mula keluar. Mengapa perkara ini boleh berlaku? Biar saya terangkan.

Pada tahun 1986, 4 tahun selepas Proton ditubuhkan, Proton telah hampir bankrap. Proton tidak dapat bersaing hatta di dalam Malaysia sendiri. Kilang Proton pada masa itu terpaksa diperlahankan pengeluaran sehingga terpaksa beroperasi tidak lebih 6 jam sehari akibat rendahnya permintaan terhdap Proton.

Pada masa itu, Mahafiraun telah panik. Maka, demi menyelamatkan Proton, UMNO dan Mahafiraun telah menaikkan cukai eksais ke atas semua kereta impot sebanyak 200-300%. Akibat dari ini, nilai purata kereta di Malaysia naik melambung. Perkara ini dilakukan oleh Mahafiraun kerana apabila harga kereta lain TERLAMPAU TINGGI, maka hanya Proton sahaja yang dijual dengan harga yang paling murah dalam pasaran Malaysia.

Akibatnya, harga Proton Saga sendiri naik dua kali ganda dari harga pasarannya yang sebenar. Rakyat Malaysia terpaksa membayar harga Proton Wira di tahap harga BMW. Hakikatnya, kalau Mahafiraun tidak menaikkan cukai import, dengan Rm60k rakyat Malaysia mampu membeli sebuah BMW.

Tapi sebab Mahafiraun berdegil jugak dengan idea gila beliau, maka terpaksalah rakyat Malaysia membeli kereta Proton yang tidak berkualiti dengan harga sebuah BMW. Inilah penipuan Mahafiraun yang paling besar kepada rakyat Malaysia.

MAHAFIRAUN TELAH DIBERI AMARAN BAHAWA IDEA PROTON INI TIDAK PRAKTIKAL

Semenjak 1982 lagi Mahafiraun telah diberi amaran akan betapa tidak praktikal (kalau bahasa kasar: dunggu) idea untuk mengadakan kereta nasional dalam keadaan Malaysai mempunyai rakyat yang tidak sampai 14 juta orang. Untuk sebuah kereta nasional berjaya, rakyat negara tersebut mestilah berjumlah sekurang-kurangnya 70 juta orang.

Tapi, disebabkan Mahafiraun ni bodoh sombong, dia menolak nasihat dari mereka-mereka yang berpengalaman itu. Mahafiraun lantas melancarkan kempen dunggu beliau yang lain yang mahukan rakyat Malaysia ditambah ke 70 juta orang pada tahun 2000.

Maka, akhirnya Proton menempuh kegagalan. Kerugian yang ditampun Proton amatlah banyak. Yang dapat diketahui adalah dalam julat RM11-12 billion. Jumlah sebenar kita semua tak tahu. Saya agak, jumlah kerugian Proton sekitar RM20-25 billion. Namun, dengan OSA, banyak kerugian Proton berjaya ditutup oleh Mahafiraun.

Sepatutnya, dengan RM12 billion, Malaysia sudah mampu membina sistem keretapi bawah tanah yang efektif dan mencakupi semua orang. Namun, Mahafiraun lebih suka mengikut kebodohan dan kesombongan beliau dari berfikir untuk kebaikan rakyat Malaysia.
Malaysia negara kecil. Yang terbaik untuk Malaysia adalah sistem pengangkutan awam yang menyeluruh dan efisyen. Bukan projek Kereta Nasional.

Sebab itulah Mahafiraun telah melancarkan kempen “Malaysia Boleh”. Dia mahu rakyat Malaysia melihat sikap bodoh sombong beliau itu dari sudut positif, yakni benda yang tak praktikal pun kita boleh buat. Padahal semua tu hanya bodoh sombong Mahafiraun semata-mata.

Sekarang ni, Najib/Idris Jala komplen pasal subsidi minyak banyak sangat kena bayar. Soal saya pada UMNO, kenapa tak bina sistem pengangkutan awam yang efisyen di setiap pusat bandar semenjak 1980an lagi?

KAlau sistem pengangkutan awam kita efisyen, saya jamin tak ramai yang mahu memandu ke pejabat. Mereka lebih suka naik keretapi bawah tanah ke pejabat.

Sekarang ni, sudah lah UMNO bazirkan wang rakyat berbillion2 untuk menjayakan projek dunggu Mahafiraun, rakayt Malaysia terpaksa pula membayar harga minyak yang tinggi kerana dasar UMNO yang lebih suka mengikut kebodohan Mahafiraun dan UMNO dari menjalankan projek yang menguntungkan rakyat.

Rakyat Malaysia terpaksa membazir wang membayar harga kereta dua kali ganda dari harga yang sepatutnya. Tak cukup dengan itu, rakyat Malaysia terpaksa membayar harga minyak yang tinggi padahal rakyat Malaysia tidak ada sistem pengangkutan awam yang boleh dipercayai.

Dari dulu sampai sekarang, rakyat Malaysia ditipu hidup2 oleh UMNO dan Barisan Najis. Kalau rakyat Malaysia terus menyokong UMNO, alamat anak-cucu kita kelak terpaksa melacur untuk mencari sesuap nasik.

Tulang Besi

1 comment:

  1. Bodoh punya penulis blog ni..!!!
    xtau apa2 jgn tunjuk pandai..!!!
    Kau mmg penulis upahan,cari mkn dengan cara fitnah
    org..!!
    Woi..Sedarlah sikit duit kau dapat dari penulisan ini haram macam pakatan haramjadahampas...!!!
    Lastly aku minta maaf jika kau terasa..
    Biasalah klu kita kutuk org,kita kene biasakan dikutuk org..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.