Followers

Tuesday, December 22, 2015

VIDEO - Brunei Haramkan sambutan Krismas secara terbuka Dicatat oleh ustazcyber.com


BANDAR SERI BEGAWAN – Sultan Brunei telah menyatakan bahawa siapa pun yang ditemukan secara ilegal merayakan Natal boleh menghadapi hukuman penjara lima tahun, menurut laporan, sebagaimana disiar oleh The Telegraph, (21/12/2015).

Brunei yang merupakan sebuah negara Muslim di pulau Borneo itu menyatakan bahawa hukuman juga akan berlaku bagi siapa pun yang ditemukan mengirim ucapan selamat natal – atau memakai topi Santa. Non-Muslim diperbolehkan untuk merayakan Natal – tetapi mereka harus melakukannya hanya dalam komuniti mereka.

Kementerian Agama Brunei mengatakan dalam sebuah pernyataan: “Langkah-langkah penegakan aturan ini dimaksudkan untuk mengontrol tindakan merayakan Natal secara berlebihan dan terbuka, yang boleh merusak aqidah (keyakinan) komuniti Muslim.”

Dalam peringatan kepada ummat Islam awal bulan ini, para imam memperingatkan bahawa perayaan apapun yang sama sekali tidak ada berhubungannya dengan Islam dapat menyebabkan tasyabbuh dan tanpa sadar merusak ‘aqidah ummat Islam....



“Selama perayaan Natal, ummat Islam mengikuti perbuatan yang dilakukan penganut agama tersebut – seperti menggunakan simbol-simbol agama mereka seperti salib, menyalakan lilin, membuat pohon Natal dan menyanyikan lagu-lagu keagamaan, mengirimkan ucapan selamat Natal, menggunakan tanda-tanda yang memuliakan agama tersebut, memasang dekorasi atau bunyi-bunyian, dan melakukan apa-apa yang bermaksud untuk memuji agama mereka – hal itu bertentangan dengan agama Islam,” kata para imam, menurut Borneo Bulletin.



“Beberapa orang mungkin berfikir bahwa itu adalah masalah remeh dan tidak boleh dibawa sebagai sebuah masalah.

Tapi sebagai Muslim dan sebagai Negara Zikir, kita harus menghindarinya (berikut perayaan agama lain) karena boleh mempengaruhi keyakinan Islam kita.”

Sultan Brunei, Hassanal Bolkiah, beberapa waktu lalu telah menerapkan hukum atau Syariah Islam, yang di dalamnya termasuk ancaman hukum rajam bagi para pelaku zina. (arrahmah.com).



Apa Kata Menteri yang bertangunggjawab dalam Hal Ehwal Agama? 
Kemana pergi Mufti Mufti disetiap Negeri yang bergaji belasan ribu $$$$ - hanya diam membisu ?? 
Majlis Raja Raja Apa cerita? 
Tak takut ke nanti KUBUR BERASAP ?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.