Followers

Thursday, December 17, 2015

NASIHAT


KEKADANG beriya-iya minta nasihat tetapi bila dinasihati ia bantah seolah kita tak betul. 

Dinasihati dilawan pula berhujah dan yang tadinya menasihati jadi sama berhujah pula jadinya. Hujahnya kelas kambing!

Memang sesuatu yang diperkatakan itu salah dari segi sistem tadbir dan cara tatakelola tetapi bila dijelaskan dengan menekankan yang tepat jelas berdasarkan pengalaman, lalu dikata kita tidak betul pula.

Kekadang dikasih nasihat yang memang caranya berfikir salah dan kemudian dia kata yang menasihati tak betul, maka akan susah jadinya sebab agumentasi yang dinyatakan memang salah dari segi peraturan dan undang2 sistem kerja yang berkaitan dengan hukum buruh misalnya.

Kekadang melihat diri yang meminta nasihat dan kemudian melawan sebenarnya dirinya sendiri susah tak mampu dan belum berjaya.

Kekadang kesan marah, kepingin juga mahu katakan rumah belum mampu beli/menumpang, kereta tak punya dan asyik minta bantuan orang lain maka jika sudah dinasihati tak mahu terima, jalan terbaik lupakan saja dan biarkan ia atasi sendiri atau jika sendiri memang bijak tidak usahlah minta pandangan orang lain.

Memang kekadang orang kita ini kuat cakap dan berlagak menunjuk seolah dirinya betul sedang hakikat sebenar memang salah dan tak tahu buat kerja.

Susah kalau berhadapan dengan orang semacam ini dan jalan terbaik jahit mulut tak perlu nasihat dan biarkan dia sendiri melakukan yang dia kira benar dan betul.


selamat semuanya?


ISMAILY BUNGSU
Sabah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.