Followers

Monday, November 23, 2015

Terdesak Tambah Ahli, PAS Turunkan Had Umur Kepada 13 Tahun


KOTA BHARU - Pas melancarkan gerakan menjadi ahli di usia muda dengan membuka keahlian seawal 13 tahun dalam misi memantapkan lagi perjuangan Islam di negara ini.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, Pas sentiasa berusaha menambah keahlian kerana ia menggambarkan betapa kuat dan mantapkan perjuangan mereka dalam memartabatkan agama Islam di negara ini.

“Sejak ditubuhkan pada 1951 sehingga hari ini, keahlian Pas sudah mencecah 1.6 juta, dan kita sentiasa berusaha menambah keahlian kerana ramainya ahli menzahirkan sejauh mana kekuatan kita.

“Ia juga akan menggambarkan betapa hebatnya perjuangan Islam di negara ini,” katanya dalam ucapan aluan sempena pelancaran gerakan menjadi ahli di awal usia di sini, kelmarin.

Takiyuddin yang juga Ahli Parlimen Kota Bharu berkata, gerakan menjadi ahli di usia muda dilancarkan buat pertama kalinya di negeri ini sempena Sambutan 60 Tahun Kerajaan Pas Kelantan di sini, malam tadi.

“Berdasarkan perlembagaan, lima syarat melayakkan seseorang menjadi ahli Pas, iaitu, Islam, warganegara, cukup umur mengikut hukum syarat (Pas menetapkan umur minimum menjadi ahli ialah 13 tahun) selain mengaku menerima serta taat kepada perlembagaan parti, peraturan, arahan dan keputusan parti dari masa ke semasa.

“Manakala bagi pelajar institusi pengajian tinggi, mereka perlu mendapatkan kebenaran daripada pihak universiti terlebih dahulu,” katanya.

Sementara itu, majlis pelancaran yang disempurnakan Naib Presiden Pas, Idris Ahmad turut menyaksikan kira- kira 1000 borang diagihkan sebagai permulaan.

“Ahli yang menyerahkan borang dalam tempoh seminggu bermula hari ini akan mendapatkan keahlian percuma manakala penyerahan (borang) selepas tarikh ditetapkan perlu membayar yuran pendaftaran sebanyak RM5 dan RM3 untuk yuran tahunan,” katanya.

- sharian


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.